Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

De sleutel tot het hoger onderwijs

Slotsymposium NRO-onderzoeksprogramma 'Toegankelijk hoger onderwijs voor, door en na de poort'

27 jun 2024 11:58 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit, Erasmus Universiteit, Saxion Hogeschool, Hanzehogeschool en het ECIO onderzochten de afgelopen vier jaar gezamenlijk de toegankelijkheid van het hoger onderwijs vanuit verschillende invalshoeken. Welke sleutelmomenten en sleutelfiguren op de weg naar en door het hoger onderwijs identificeerden zij in hun onderzoek? En wat leren we daarvan voor het verbeteren van de toegankelijkheid van het hbo en de universiteit? Op 17 september presenteren zij delen zij hun bevindingen en nodigen zij u van harte uit met hen mee te lopen op de weg naar en door het hoger onderwijs.

In het NRO-gefinancierde onderzoeksprogramma én in het slotsymposium op 17 september staat het perspectief van leerlingen en studenten centraal. Welke kansen en mogelijkheden ervaren leerlingen onderweg naar het hoger onderwijs? En hoe kijken studenten terug op de afgelegde weg wanneer ze eenmaal studeren in het hoger onderwijs? Welke expliciete of impliciete drempels maken dat bepaalde studentgroepen minder makkelijk hun weg vinden naar en door het hoger onderwijs of bepaalde (selectieve) programma’s? En wat zijn kansrijke aanpakken om jongeren in en op weg naar het hoger onderwijs beter te ondersteunen?

Op het symposium gaan we met elkaar in gesprek over de bevindingen. Wat leren we hiervan en wat is er nodig om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te verbeteren? Er wordt een interactieve routekaart ontsloten, waarop verschillende sleutelmomenten op de route naar en door het hoger onderwijs zijn gemarkeerd en kennis ontsloten over wat werkt om (aankomend) studenten te ondersteuning op hun weg naar en door het hoger onderwijs.

Programma

14:30 uur inloop met koffie en thee, interactief voorproefje van de onderzoeksopbrengsten

15:00 uur opening door programmaleider Louise Elffers

toelichting op het onderzoeksprogramma

korte presentatie van de bevindingen door leden van het onderzoeksconsortium

feestelijke lancering interactieve routekaart naar en door het hoger onderwijs

15:30 uur gespreksronde 1: keuze uit verschillende gesprekstafels

gespreksronde 2: keuze uit verschillende gesprekstafels

16:30 uur panelgesprek toegankelijk hoger onderwijs

17:00 uur afsluiting en borrel

17:30 uur einde programma

Deelname aan het symposium is gratis. Aanmelden kan via de link hieronder.

De Kohnstammzaal is rolstoeltoegankelijk. Heeft u aanvullende auditieve, visuele of andere ondersteuning nodig tijdens de bijeenkomst, laat dit dan svp weten op het aanmeldformulier.

Het symposium wordt gehouden op 17 september in de Kohnstammzaal op de 9e verdieping van het Kohnstammhuis: