Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
62 Resultaten
-
Startende leerkrachten trainen in oudergesprekken met behulp van Virtual Reality
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt verslag gedaan van een pilotonderzoek naar het inzetten van VR-brillen bij het trainen van vierdejaars pabostudenten in het voeren van oudergesprekken.
-
Gefocuste revisie in de schrijfles
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen effectieve manier om beter te leren schrijven, is het verwerken van feedback die door een docent is gegeven op een schrijfproduct. Docenten hebben echter weinig tijd en feedback geven is tijdrovend. Om die reden ...
-
Onderzoekend lezen werkt
3 november 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingInformatieve teksten kunnen lezen en begrijpen leer je net zo goed met een lesmethode als met de alternatieve OGO-aanpak.
-
Op zoek naar synergie tussen praktijk en theorie
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPassend onderwijs vraagt veel van het vermogen van leerkrachten om maatwerk te leveren in situaties waarin de verschillen tussen kinderen groot zijn (Oostdam, 2009). Zowel beginnende als ervaren leerkrachten in het ...
-
Lezen boven AVI-niveau?
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
B2 or not B2
17 oktober 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het tweetalig onderwijs wordt sinds jaar en dag met het Europees Referentiekader (het ERK) gewerkt.Voor alle tto-scholen komt het ERK aan het einde van klas In het tweetalig onderwijs wordt sinds jaar en dag met ...
-
Turkse onrust raakt kernopdracht onderwijs
14 september 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe gaan onderwijsinstellingen om met de onrust in Turkije die ook Nederland raakt? Voor de HvA-faculteit Onderwijs en Opvoeding is die vraag aanleiding de kernopdracht van het onderwijs kritisch te bezien. ...
-
Samenwerking tussen ouders en school
1 april 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een grootstedelijke omgeving is het realiseren van een educatieve samenwerking tussen ouders en school zeker niet eenvoudig. Leraren hebben te maken met ouders die onderling sterk verschillen qua ...
-
Samenwerking rond het kleine kind in de grote stad
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn Nederland woont inmiddels bijna driekwart van de bevolking in een stedelijk gebied. Ook de groep kinderen en jongeren die opgroeien in het (groot)stedelijke gebied groeit gestaag. Leven, opgroeien en leren in een ...
-
Het verband tussen ongewenst gedrag en de leerpsychologische basisbehoeften van leerlingen in het voortgezet onderwijs
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEr is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen de leerpsychologische basisbehoeften van leerlingen en hun leermotivatie. Er is echter nog nauwelijks gekeken naar de samenhang tussen deze basisbehoeften en ...
-
Samenwerkend Lezen in het Voortgezet Onderwijs (SALEVO)
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingTussen de leesvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs en het niveau van de teksten die zij voor hun zaakvakken moeten lezen, bestaat niet zelden een discrepantie. Dit is zorgelijk, aangezien een ...
-
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren ...
-
Zelfvertrouwen als fundament voor aanstaande professionals
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Educatieve samenwerking tussen ouders en school
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
De stadsbekwame leraar
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe nadruk op Urban Education kan er makkelijk toe leiden dat leraren zich overvraagd voelen: ‘Moeten we dat ook nog allemaal kunnen?’
-
Hoe verder met de voor- en vroegschoolse educatie?
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen meta-analyse, gebaseerd op effectstudies uitgevoerd in de periode 2000-2015, laat zien dat de opbrengsten van de voor- en vroegschoolse educatie in Nederland tegenvallen. Het gemiddelde effect is volgens ...
-
Interprofessionele samenwerking in de grote stad
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Een typologie van excellentieprogramma’s voor het hoger beroepsonderwijs
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het kader van het Sirius programma zijn er in Nederland een groot aantal excellentieprogramma’s ontwikkeld en geïmplementeerd in het hoger onderwijs. Deze ontwikkelde excellentieprogramma’s zijn ...
-
Onderwijs en opvoeding in een (groot)stedelijke omgeving
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingVoor welke uitdagingen staan professionals die werken in de (grote) stad? En welke specifieke kennis en vaardigheden hebben pedagogen en leerkrachten nodig in een stedelijke omgeving?
-
De acceptatie van honours door docenten in het hoger onderwijs
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.