Patronen in scholen
Welke patronen zitten leraren en teams in de weg en hoe doorbreek je deze?
Centraal staat de koppeling tussen professioneel leren en de verandercapaciteit van (teams van) leraren. Het lectoraat Leren en Innoveren ondersteunt lerarenteams bij het nemen van de professionele verantwoordelijkheid voor innovatie in het onderwijs en bij het creëren van een professionele dialoog binnen de school.
Welke patronen zitten leraren en teams in de weg en hoe doorbreek je deze?
Ontwikkelen van tools om een inclusieve leeromgeving te creëren met ruimte voor alle betrokkenen bij de school.
Hoe kunnen we leraren voorbereiden op de nieuwe onderwijspraktijk?
De experts van Leren en Innoveren
Binnen dat lectoraat houdt hij zich bezig met professionaliteit en leiderschap van leraren en lerarenopleiders. Dit geeft hij, samen met een wisselende groep van onderzoekers, vorm door middel van onderzoeksprojecten, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van (master)opleidingen, ondersteuning van scholen, adviezen op het terrein van lerarenbeleid, presentaties en het schrijven van artikelen en boeken.
Met haar onderzoeks- en veranderaanpak wil Karin een verschuiving realiseren in de manier waarop leraren leren. Zij is sinds maart 2024 betrokken bij het lectoraat en werkt bij Montessori Scholengemeenschap Amsterdam.