Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
22 Resultaten
-
Samen onderzoekend werken - Professional Doctorate project
1 meiDocententeams binnen Stichting Carmelcollege lopen regelmatig tegen situaties aan waar geen standaardoplossingen voor bestaan. Docenten maken beslissingen op basis van ervaring of gevoel. Onderzoek doen is geen ...
-
Podcastserie Minder uren, betere lessen?
1 mrt 2022 - 18 apr 2023Kan het reduceren van het aantal lesuren in het basis- en voortgezet onderwijs bijdragen aan beter onderwijs? Wat betekent minder lestijd voor kansengelijkheid, curriculumdruk, ouders en de buiten/naschoolse sector? ...
-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
24 nov 2021In verschillende mbo-instellingen worden docenten aangemoedigd onderzoekend te werken aan verbetering van hun onderwijs. De afgelopen jaren hebben wij verschillende initiatieven gevolgd op vijf mbo-instellingen. Wat ...
-
ERASMUS+ Co-Creating inclusive school communities
1 nov 2021 - 1 nov 2024Scholen zijn te beschouwen als gemeenschappen bestaande uit leerlingen, leraren en schoolleiders, die in interactie zijn met hun omgeving. Om scholen optimale ontwikkelkansen te bieden is het van belang dat er sprake ...
-
Whole Teacher Development for Whole Child Development
1 jul 2020 - 30 jun 2024Wat vraagt aandacht voor de cognitieve, sociale, emotionele, morele, creatieve, fysieke en spirituele ontwikkeling van kinderen van scholen, leraren en lerarenopleidingen?
-
Narratief 'Hoe masteropleidingen (en andere trajecten) bijdragen aan het leiderschap van leraren'
21 aug 2018In het omgaan met de complexe onderwijssituaties in de grote stad spelen leraren een sleutelrol, niet alleen als uitvoerders van onderwijs, maar ook als ontwerpers. Dat vraagt kwaliteiten ten aanzien van ...
-
Narratief 'Startende leraren en loopbaanpaden'
21 aug 2018Toen in 2013 de International Summit on the Teaching Profession plaats vond in Amsterdam, heeft het ministerie het lectoraat Leren & Innoveren uitgenodigd om met een aantal studenten aanwezig te zijn. De ...
-
NARRATIEF 'LECTORAAT KANSRIJKE SCHOOLLOOPBANEN' KENNISKNOOPPUNT VOOR ONDERZOEK, BELEID EN PRAKTIJK'
20 aug 2018Het Lectoraat 'Kansrijke Schoolloopbanen in een diverse stad' wil een kennisknooppunt zijn voor docenten, beleidsmedewerkers en onderzoekers die zich bezighouden met vraagstukken op het gebied van kansrijke ...
-
Bezoek Curacao door projectleden Junior Leraar
16 - 20 apr 2018Van 16 tot 20 april is een delegatie van het project Junior Leraar aanwezig op Curaçao om schoolbestuurders en coaches van scholen voor primair en voortgezet onderwijs te ondersteunen bij het ontwikkelen van ...
-
Selectie en intake in de lerarenopleidingen.
1 jan 2016 - 31 dec 2019In de discussies over de kwaliteit van de leraar en de lerarenopleiding klinkt regelmatig de roep om strenger te selecteren voor de lerarenopleidingen. Verschillende lerarenopleidingen experimenteren reeds met ...
-
Vervolg effecten van masteropleidingen
1 jan 2015 - 31 dec 2017Om zicht te krijgen op de effecten van een brede invoering van een masteropleiding voor leraren, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap door SEO, het Kohnstamm Instituut en de HvA onderzoek laten ...
-
Teammasters in het primair onderwijs in Amsterdam Zuidoost
1 dec 2014 - 1 jul 2015De Hogeschool van Amsterdam, het Centrum voor Nascholing, Stichting Sirius en Stichting Bijzonderwijs hebben de ambitie om gezamenlijk een pilot uit te voeren met een teammaster waarin individuele professionele ...
-
ERASMUS+ Education for the Future
1 sep 2014 - 31 aug 2017With the aim of training teachers and school leaders, the Master's in Educational Theory at the Amsterdam University of Applied Sciences (AUAS) cooperates with Pädagogische Hochschule Zürich, Schulamt ...
-
ERASMUS+ Education for the Future
1 sep 2014 - 31 aug 2017De master Pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam werkt samen met de Pädagogische Hochschule Zürich, Schulamt Liechtenstein en de University of Tallinn bij het opleidingen van learen en schoolleiders. De ...
-
Vakdidactische transfer
1 sep 2014Studenten van de HvA gaven in eerder onderzoek aan dat ze het moeilijk vinden om wat ze op de opleiding leren te koppelen aan wat ze tijdens hun stages doen (Amagir, Van den Berg, Van Veldhuizen, & Wilschut, ...
-
Het UPvA afstudeeronderzoek als boundary object
1 sep 2014 - 31 jul 2015In het laatste jaar van het curriculum van de UPvA voeren studenten een afstudeeronderzoek uit. Belangrijk doel van het afstudeeronderzoek is het aantonen dat de student de noodzakelijke onderzoeksvaardigheden bezit ...
-
De effecten van masteropleidingen
1 mrt 2014 - 31 dec 2014Om zicht te krijgen op de effecten van een brede invoering van een masteropleiding voor leraren, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap door SEO, het Kohnstamm Instituut en de HvA onderzoek laten ...
-
Kwalitatief onderzoek InnovatieImpuls Onderwijs
1 mrt 2014 - 1 dec 2014Op verzoek van CAOP en kennisland hebben het Kenniscentrum Onderwijs en Opveoding en het Kohnstamm Institut een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de opbrengsten en lessen van InnovatieImpuls Onderwijs (IIO), een ...
-
Review selectie ten behoeve van de lerarenopleiding
1 mrt 2014 - 1 dec 2014In opdracht van NRO en het ministerie van OCW is internationale literatuur review uitgevoerd rond de mogelijkheden en voorspelbaarheid van selectie van leraren bij toelating tot de lerarenopleiding ten aanzien van ...
-
Ontwikkeling van competenties van leerkrachten op het gebied van preventie en aanpak van gedragsproblemen in het primair onderwijs.
1 jan 2014 - 1 jan 2016Voorkomen van en omgaan met gedragsproblemen behoren tot de primaire taken van de leerkracht. Vanwege het feit dat door de invoering van passend onderwijs meer kinderen met speciale (onderwijs)behoeften binnen het ...
-
Opvattingen over leren en onderwijzen van docenten aan de HvA
11 - 12 apr 2012De vraagstelling van dit onderzoek richt zich op de opvattingen van docenten over leren en onderwijzen.
-
Competentiegerichte feedback binnen de lerarenopleiding
1 aug 2006 - 1 jul 2007Binnen het competentiegerichte opleidingsconcept van de HvA Onderwijs en Opvoeding speelt zelfsturing van het eigen leren een belangrijke rol. Om studenten in staat te stellen om hun eigen leren te kunnen sturen is ...