Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
66 Resultaten
-
A showdown between bilingual and mainstream education
1 januari 2022 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingBilingual education has become popular in many countries in the last two decades. It is generally acknowledged that learning a second language (L2) through subject content has a positive impact on students’ L2 ...
-
Aanvullend onderwijs
1 oktober 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn Nederland is de afgelopen decennia zowel het aanbod als het gebruik van diverse vormen van aanvullend onderwijs toegenomen. Kinderen en jongeren leren en ontwikkelen zich daardoor in toenemende mate ook naast het ...
-
The effects of a preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care teachers in promoting healthy eating and physical activity in young children: A cluster randomised controlled trial
23 juli 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe need for excess weight gain prevention in disadvantaged young children is widely recognised. Early Childhood Education and Care teachers are potential key actors in early interventions to prevent overweight and ...
-
Effects of Implementing Multiple Components in a School-Wide Antibullying Program: A Randomized Controlled Trial in Elementary Schools
1 juli 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis study investigates the effectiveness of the PRIMA antibullying program for elementary education using a cluster-randomized trial with two experimental conditions (with and without student lessons) and a control ...
-
Verkenning naar cultuursensitieve leefstijlinterventies voor het jonge kind
17 mei 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingJonge kinderen met overgewicht is een actueel probleem, met name bij bevolkingsgroepen met een migratie-achtergrond en een lage sociaaleconomische status in grote steden zoals Amsterdam. Om overgewicht tegen te gaan ...
-
Teaching History in Bilingual Secondary Education in the Netherlands
14 april 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingBilingual education is a way to strengthen foreign language learning by using a new language instead of the main language of schooling to learn non-language subjects like mathematics, geography or history. In the ...
-
Rapporteren over doorwerking van praktijkgericht onderzoek
2 februari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze notitie heeft tot doel kenniscentra, Centres of Expertise en onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam te ondersteunen bij het rapporteren over de doorwerking van praktijkgericht onderzoek, zoals bijvoorbeeld ...
-
Startende leerkrachten trainen in oudergesprekken met behulp van Virtual Reality
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit artikel wordt verslag gedaan van een pilotonderzoek naar het inzetten van VR-brillen bij het trainen van vierdejaars pabostudenten in het voeren van oudergesprekken.
-
Teachers' Experiences With Difficult Bullying Situations in the School: An Explorative Study
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAlthough anti-bullying programs often include a component that focuses on strengthening teachers’ abilities in identifying and addressing bullying, it is not clear which bullying situations teachers find ...
-
Interprofessional cooperation between childcare and education in four European cities
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis international, comparative, multiple-case study investigates the interprofessional cooperation between primary education and out-of-school hours care at four sites in four European cities (Aarhus, Denmark; ...
-
Evaluating opportunities in Dutch EFL course books for developing pre-vocational learners’ oral interactional ability
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingCourse materials play a vital role in the foreign language classroom. However, little attention has been paid to analysing the activities that foster oral interactional ability in EFL course materials. For the ...
-
Maladaptive behavior in relation to the basic psychological needs of students in secondary education
15 juli 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMuch research has been done into the relationship between students’ motivation to learn and their basic psychological needs as defined by the self-determination theory (autonomy, competence, and relatedness). ...
-
Fostering students’ appraisals of the relevance of history by comparing analogous cases of an enduring human issue
22 juni 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAlthough history standards generally aim at developing historical consciousness among secondary school students, there is not much research-based knowledge to support making connections between the past, the present ...
-
Aanvullend onderwijs: leren en ontwikkelen naast de school
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren vindt plaats op school en in de klas, maar ook daarbuiten, op andere locaties of buiten schooltijd. Leren en ontwikkelen buiten de reguliere lessen kan min of meer ...
-
De ontwikkeling van leerlingen naar eigen aard en aanleg: Van Kohnstamms personalisme naar de huidige roep om meer maatwerk in het onderwijs
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen centrale grondslag in de persoonlijkheidspedagogiek van Kohnstamm is dat elke leerling de kans moet worden geboden om zich naar eigen aard en aanleg te ontwikkelen. Om dat te realiseren zou er in het onderwijs ...
-
Development and validation of the Religious Collective Self-Esteem scale for children
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis study aimed to validate a Religious Collective Self-Esteem Scale (RCSES) that assesses children’s evaluations and judgments about their belonging to a religious group.
-
Content and Language Integrated Learning in Dutch bilingual education
1 december 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThis small-scale observational study explores how Dutch bilingual education history teachers (BHTs) focus on the L2 component in their CLIL-lessons. We observed and rated eight BHTs on five language teaching categories.
-
Vragenbank educatief partnerschap
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe Vragenbank Educatief Partnerschap (VEP) maakt het mogelijk om de attitudes, ervaren vaardigheden en kennis met betrekking tot educatief partnerschap in kaart te brengen. Onder educatief partnerschap verstaan we de ...
-
Interprofessionalisering in kinderopvang en onderwijs
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAls meerdere professionals met uiteenlopende expertises in hetzelfde team samenwerken, noemen we dat interprofessioneel werken. Maar wat maakt interprofessionele teams nu succesvol en wat zijn juist belemmeringen ...
-
Resultaten van de proeftuinen van PACT
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze bijdrage worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd van de ontwikkelingen in de PACT-proeftuinen om door middel van interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang en zorg inclusie van elk ...
-
Impact of in-service professional development programs for early childhood teachers on quality ratings and child outcomes
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHigh pedagogical quality in early childhood education and care (ECEC) is related to developmental outcomes in young children. This review summarizes findings from (quasi)-experimental studies that evaluated ...
-
Young children’s exploration of the indoor play space in center-based childcare
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingExploration plays a key role in the development of children. While exploring, children develop new skills by perceiving and acting upon the possibilities for action that are specified in the environment.
-
Effecten van vakkenintegratie
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze literatuurstudie heeft als doel antwoord te geven op de volgende vragen: 1 Welke voor- en nadelen van geïntegreerd onderwijs worden vanuit de curriculumtheorie onderscheiden en in hoeverre zijn deze ...
-
Inclusie door interprofessionele samenwerking
1 juni 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze rapportage gaat over de resultaten van de PACT-proeftuinen waaraan in opdracht van Het Kinderopvangfonds van 2015 tot 2017 is gewerkt. PACT-proeftuinen zijn innovatieve praktijken waarin door middel van ...
-
Analysing empowerment-oriented email consultation for parents
1 maart 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnline consultation is increasingly offered by parenting practitioners, but it is not clear if it is feasible to provide empowerment‐oriented support in a single session email consultation.
-
De pedagogische kwaliteit van de kinderopvang in internationaal perspectief
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe verhoudt de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang zich tot die in het buitenland? Is de Nederlandse kinderopvangkwaliteit vergelijkbaar met andere landen of zijn er landen waar we op dit gebied ...
-
Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEffecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen door Ruben Fukkink en Lisanne Jilink
-
The Netherlands
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHistorically, the Dutch childcare context was characterised by a ‘split system’ with two separate sectors for young children, namely, childcare and education, each with its own pedagogical roots. The ...
-
Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen: een overzicht van Nederlands onderzoek
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe Nederlandse kinderopvang is een belangrijk opvoedmilieu voor vele kinderen in de voorschoolse en schoolse periode. Recent wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse en buitenlandse kinderopvang heeft ons meer ...
-
Children's executive and social functioning and family context as predictors of preschool vocabulary
1 januari 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe primary source for young children's vocabulary development is parent-child interaction. How parent-child interaction influences vocabulary depends on the child's functioning and the family context. Although ...
-
Op een dag aan de Keukentafel...
1 december 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe Keukentafel is een laagdrempelig project waarbij ouders en kinderen thuis worden begeleid door studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Het programma is ontwikkeld door Buurtwinkels voor Onderwijs, Onderzoek en ...
-
Turkse onrust raakt kernopdracht onderwijs
14 september 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe gaan onderwijsinstellingen om met de onrust in Turkije die ook Nederland raakt? Voor de HvA-faculteit Onderwijs en Opvoeding is die vraag aanleiding de kernopdracht van het onderwijs kritisch te bezien. ...
-
Moderating effects of the Caregiver Interaction Profile training on caregiver-child interactions in center based child care
1 juli 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingTwo children of severe developmental retardation were rescued in 1972, the both showed developmental age 1 year of age or less, in spite of the elder sister F was 6 years olds and the younger brother M was 5 years olds.
-
Leerlingen in het Amsterdamse onderwijs: Verschillende stadsdelen, verschillende schoolloopbanen?
14 juni 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe relatie tussen schoolloopbanen van jongeren en de buurt waar zij opgroeien is eerder onderzocht in Amerikaans en Europees onderzoek. Hieruit blijkt dat er vooral nog behoefte is aan grootschalig onderzoek waarin ...
-
Samenwerking rond het kleine kind in de grote stad
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn Nederland woont inmiddels bijna driekwart van de bevolking in een stedelijk gebied. Ook de groep kinderen en jongeren die opgroeien in het (groot)stedelijke gebied groeit gestaag. Leven, opgroeien en leren in een ...
-
Het verband tussen ongewenst gedrag en de leerpsychologische basisbehoeften van leerlingen in het voortgezet onderwijs
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEr is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen de leerpsychologische basisbehoeften van leerlingen en hun leermotivatie. Er is echter nog nauwelijks gekeken naar de samenhang tussen deze basisbehoeften en ...
-
De pedagogische kwaliteit van de ouderparticipatiecrèche in 2016
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingNederland kent inmiddels zo’n veertig jaar ouderparticipatiecrèches (opc’s). Dit is een vorm van kinderopvang waarbij de ouders (die ‘draaiers’ worden genoemd als zij op de groep ...
-
Effecten van video interactie begeleiding en training in voor- en vroegschoolse educatie op de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingStudies uit binnen- en buitenland hebben laten zien dat de staf in de voor- en vroegschoolse periode relatief sterk is in emotionele ondersteuning van jonge kinderen maar duidelijk zwakker bij didactische ...
-
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren ...
-
Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe vraag of kinderopvang goed of slecht is voor de ontwikkeling van kinderen is een klassieke vraag, zowel in het wetenschappelijke als maatschappelijke debat. Deze vraag werd voor het eerst gesteld door ...
-
Peer and professional support for parents
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe Internet provides a popular and convenient source of information and support on parenting, offering many opportunities for both peer and professional support. Recent studies have also shown that both parents and ...
-
Zelfvertrouwen als fundament voor aanstaande professionals
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
De diversiteitswijzer
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe Vragenlijst Diversiteitscompetenties heeft als doel om de attitudes, ervaren vaardigheden en kennis van leerkrachten te meten omtrent het omgaan met diversiteit in het basisonderwijs. Op deze manier krijgen ...
-
De stadsbekwame leraar
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe nadruk op Urban Education kan er makkelijk toe leiden dat leraren zich overvraagd voelen: ‘Moeten we dat ook nog allemaal kunnen?’
-
Hoe verder met de voor- en vroegschoolse educatie?
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen meta-analyse, gebaseerd op effectstudies uitgevoerd in de periode 2000-2015, laat zien dat de opbrengsten van de voor- en vroegschoolse educatie in Nederland tegenvallen. Het gemiddelde effect is volgens ...
-
Interprofessionele samenwerking in de grote stad
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Onderwijs en opvoeding in een (groot)stedelijke omgeving
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingVoor welke uitdagingen staan professionals die werken in de (grote) stad? En welke specifieke kennis en vaardigheden hebben pedagogen en leerkrachten nodig in een stedelijke omgeving?
-
Educational quality of the out-of-school care in the Netherlands
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAfter-school care has witnessed an explosive growth since the beginning of this century. This rapid increase has strengthened the demand for a conceptualization of the pedagogical quality and a validated measure for ...
-
Voices of children from around the globe
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingChild helplines around the world are an important mental health resource for many children. In this study, an international database was analysed with a total of 25 million registered calls at a total of 111 ...
-
De diversiteitswijzer
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLesgeven in een grootstedelijke context vraagt om andere competenties van leerkrachten dan in andere, niet-stedelijke, gebieden.
-
Visie van professionals: hoe actueel zijn preventieve oudercursussen?
24 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPreventieve oudercursussen hebben door de jaren heen hun waarde bewezen en blijken positief bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen (Daamen & Ince, 2014). Maar het voortbestaan van deze oudercursussen ...
-
Met een blik op de toekomst
10 november 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn Nederland zijn verschillende evaluaties uitgevoerd van voor- en vroegschoolse educatie. Deze studies, alle gepubliceerd tussen 2000 en 2015, onderzoeken een centrale vraag die wetenschappelijk en maatschappelijk ...
-
Presentatie Ruben Fukkink op de VVE en PO Conferentie
26 september 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWoensdag 23 september organiseerde de gemeente Amsterdam de conferentie ‘Excelleren op ieder(s) niveau’. De dag is goed bezocht door medewerkers in de voor- en vroegschoolse educatie en de onder- en ...
-
Van startbekwaam tot stadsbekwaam
22 april 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingZijn kinderen niet altijd kinderen, is leren niet gewoon leren en blijft onderwijzen niet overal gewoon onderwijzen? En kunnen beroepsopleidingen voor pedagogische en onderwijskundige professionals overal in het land ...
-
Opvang op één plek veel beter voor kind
20 februari 2015Den Haag - Op de Sterrenschool in Apeldoorn komen kinderen vanaf drie maanden binnen en vetrekken op hun twaalfde. 'Kinderopvangkinderen' spelen samen met 'peuterspeelzaalkinderen' én met de 4-jarige kleuters. ...
-
Van startbekwaam tot stadsbekwaam
1 januari 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze rede wil ik, in het eerste deel, een definitie geven van urban education, die laat zien dat het opvoeden en leren in de grote stad een eigen pedagogische dimensie kent. Vervolgens vat ik, in het tweede deel, ...
-
Child Care Quality in the Netherlands over the Years: A Closer Look. Early Education and Development
4 september 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een landelijk representatieve steekproef is de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse dagopvang (0-4 jaar) onderzocht, kijkend naar structurele kwaliteit, algemene proceskwaliteit en de interactievaardigheden ...
-
Video Enhanced Reflective Practice: Review of experimental studies.
1 september 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit hoofdstuk worden de resultaten samengevat van effecten van ‘video feedback’ op de competenties van professionals in verschillende disciplines. Video feedback laat positieve resultaten zien op de ...
-
Thinking parents in policy, research and practice in European parental support.
1 juli 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het slothoofdstuk van de Europese publicatie ‘Think Parents!’ beschrijven de auteurs (tevens redacteur van het boek) de paradox dat ouders soms weinig worden betrokken bij opvoedingsondersteuning in ...
-
Voices of children from around the globe; A longitudinal analysis of children’s issues at child helplines.
1 juli 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een internationale database met longitudinale gegevens van meer dan 100 ‘child helplines’ is onderzocht waarvoor kinderen in verschillende delen van de wereld hulp zoeken bij een ...
-
Ambities voor kinderen in de kinderopvang; Kwaliteitsvisie kinderopvang 2014 en verder.
1 juni 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit rapport is geschreven door een speciale commissie die een kwaliteitsvisie beschrijft voor de Nederlandse kinderopvang. Aanbevelingen uit het rapport zijn overgenomen door minister Asscher voor toekomstig beleid.
-
Waarom moeilijk doen als je het ook samen kan?
28 april 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een korte bijdrage is in het kader van het landelijke PACT-project beschreven wat de samenwerking in het onderwijskundig-pedagogische veld vraagt van diverse professionals uit het onderwijs, de kinderopvang en de ...
-
Samenwerking tussen school en ouders aan de randen van het onderwijs
18 april 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingJeanette Doornenbal en Ruben Fukkink schetsen in een hoofdstuk de samenwerking tussen school, kinderopvang èn ouders. Dit hoofdstuk maakt onderdeel uit van een boek dat gewijd is aan ouderbetrokkenheid en ...
-
Interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs in vier Europese steden.
1 januari 2013 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe samenwerking tussen basisonderwijs en buitenschoolse opvang is onderzocht in een meervoudige case-studie met locaties uit Den Haag, Berlijn, Aarhus en Stockholm. De resultaten uit de sociale netwerk-analyses en ...
-
Parental Involvement in Children’s Education
17 april 2012 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn this article we provide the results of a review study on parental involvement in children’s education with a focus on the specific position of illiterate parents. Research results indicate that ...
-
Chairing TIG Urban Education
17 april 2012 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingChairing TIG Urban Education door Adri Menheere en Francis Huckaby op de Annual Conference of the European Teacher Education Network (ETEN), Amsterdam, april 2011.