My Creativity Sweatshop
ProjectIn 2005, net nadat het creatieve industriebeleid in Nederland van start was gegaan, gaf het Institute of Network Cultures een kritische impuls aan het debat met projecten zoals A decade of Webdesign en MyCreativity. Op dat moment gingen discussies over vragen met betrekking tot werkplekken, bestaansonzekerheid, vrije arbeid en de (on)mogelijkheid van het kwantificeren van creativiteit. Een decennium later is de 'creatieve industrie' een gevestigde economische sector, een situatie die de voorwaarden van creatieve arbeid een radicaal nieuwe vorm heeft gegeven. Tegelijkertijd veranderen nieuwe technologische ontwikkelingen creatieve processen in toenemende mate in kwesties van grote datastromen, algoritmen en digitale schaalbaarheid.
Deze situatie roept vragen op voor de creatieve producent die het MyCreativity project beoogt te adresseren. Op welke manier veranderen de voorwaarden van de creatieve productie? Kunnen we een verbetering zien van de voorwaarden van de creatieve productie of heeft de nadruk op het verenigen van de creatieve sector de problemen en uitdagingen voor creatieve arbeid en ondernemerschap vermenigvuldigd? Zijn er nieuwe openingen en mogelijkheden die zijn ontstaan in het werkveld als reactie op de creatieve industrie aanpak? Wat zijn de nieuwe fysieke, technologische en esthetische ruimten van subversie? Zijn er nieuwe praktijken op het gebied van kunst, design en ondernemerschap die de basis van een effectieve kritiek op het officiële discours kunnen vormen? Is het überhaupt nog mogelijk om de creatieve mainstream te kapen voor echte disruptie?
Samenwerkingspartners
All Media Foundation
Dictator Chips
Smart NL
SuperMarkt Berlin
Piet Zwart Instituut
Die Epilog
OT301
Arts in Society Rijksuniversiteit Groningen, Sustainable Creativity in the Post-Fordist Condition
NWO