Desinformatie in Kaart
Effectief navigeren door het genetwerkte informatielandschap
ProjectHet project Desinformatie in Kaart onderzocht wat burgers nodig hebben om hun medianetwerk te begrijpen en te navigeren. Doel was om te onderzoeken wat mensen nodig hebben om met alle informatie, ook des- en misinformatie om te gaan. The Doubt Times is een van de manieren waarop we op een speelse manier bevragen hoe we omgaan met de informatie die op ons afkomt, hoe we om kunnen gaan met onzekerheid, twijfels en tegenstrijdige informatie. Hoe vinden we onze weg hierin?
Creatief ontwerpend onderzoek
Het project “Desinformatie in Kaart” heeft de basis in een alternatieve benadering van mediawijsheid en gericht op het ontwikkelen van richtlijnen voor tools en praktijken die burgers helpen bij het navigeren. Het startpunt voor het ontwikkelen van deze alternatieve aanpak van mediawijsheid is het werk van Phillips & Milner (You are here, 2021), en het concept van media-ecologie. Deze metafoor legt onze relatie tot media uit als een relatie tot een landschap waarin je beweegt, keuzes maakt, soms verdwaalt in vervuilde delen, en onvermijdelijk invloed hebt alleen al door aanwezig te zijn. In dit project maken we gebruik van creatief ontwerpend onderzoek om door middel van prototypen en ontwerpprocessen tot een nieuw begrip van het medialandschap te komen en te onderzoeken hoe we ons hiertoe verhouden. In dit project hebben we met drie grotere ontwikkellijnen gewerkt:
- Collaborative mapping and mapmaking
- Co-designing navigation and signposting materials
- AI in creative storytelling research
Samenwerking
Het onderzoeksteam brengt verschillende disciplines en expertise samen.
- Digitale methoden van het Digital Methods Initiative (UvA, Richard Rogers, adviserende rol) en Visual Methodologies Collective (HvA, Lector Sabine Niederer en onderzoeker Carlo de Gaetano)
- De interactieve sessies met verschillende groepen burgers wordt opgezet en uitgevoerd door het lectoraat Creative Media for Social Change (Lector Tamara Witschge en onderzoeker Jeroen de Vos), samen met de Amsterdam School of Communication Research (UvA, Michael Hameleers, adviserende rol). Beide groepen hebben ruime kennis en ervaring met het onderzoeken van doelgroepen.
- Studenten Communication and Multimedia Design en Digital Design. De studenten worden begeleid door het lectoraat, en docenten en ontwerpers uit de opleiding.
- Beeld en Geluid en de KB, Nationale Bibliotheek zijn beide actief in het Nederlandse landschap om burgers meer vaardigheden en kennis te bieden en desinformatie tegen te gaan (zoals ook via de initiatieven Mediawijzer, BENEDMO en het programma rond digitaal burgerschap).
- VersPers Uitgeverij: organisatie voor het faciliteren en vernieuwen van onderzoeksjournalistiek en zal de inzichten breed delen. Zij houden zich tevens bezig met journalistieke productontwikkeling, om inzichten uit het onderzoek nog beter te kunnen delen.
Output
Academisch
- Niederer et al (2023) 'The media ecology of weight loss on TikTok, Instagram and Telegram' (Analyse en visualisatie van netwerk met betrekking tot het landschap rondom gewichtsverlies), Digital Methods Initiative
- Witschge et al (2023) ‘The Art in Artificial: AI as Co-Creation Storytelling Device ”, Digital Methods Initiative
- Gaetano, de Vos & Witschge (2024, forthcoming) "Prompting for journalism: Potential and pitfalls of AI as (co-)author for storytelling" Special Issue of Frontiers “Impact of Artifical Intelligence on media, journalists and audiences”
- Paneldiscussie de Vos (2023) 'Situated Media Literacy' , AI, Media and Democracy
- de Vos (2023) 'How did I get here? Situated media literacy', presentation at MISDOOM 2023
Professionals en breder publiek
- Van Haren et al (2024) ‘Het Escape Magazine ’ (E-Zine), Stichting Verspers Uitgeverij
- Interview Niederer & Witschge : van Trigt (2023) 'Hoe beschermen we de samenleving tegen desinformatie?' , SIDN fonds
- De Vos (2024) Food for Thought , COECI HvA
- Ex & de Vos (2023) 'Hoe werkt TikTok door de ogen van de jonge gebruikers', Kids en Jongeren , Beeld & Geluid
- Interview de Vos SIDN fonds: Huisman (2024) ‘Het medialandschap in kaart’ , SIDN fonds
- Placemats met mediawijsheid conversatiestarter (TBA), Garcia (2024), HvA