Lector Higher Education, Research and Innovation
d.m.e.griffioen@hva.nlBekijk profiel
Het lectoraat Higher Education, Research and Innovation (HERI) onderzoekt hoe onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk elkaar kunnen versterken om zo een hoogwaardig professioneel veld te creëren.
De samenleving heeft een toenemende behoefte aan professionals met een onderzoekend en innoverend vermogen. Dit maakt dat onderwijsinstellingen studenten evidence-based willen opleiden. Oftewel, dat het onderwijs zo ingericht wordt dat het studenten in staat stelt professioneel te handelen op basis van gefundeerde kennis.
Om dit te realiseren in de onderwijspraktijk lopen docenten, onderzoekers en studenten echter tegen vraagstukken aan. Deze vraagstukken zijn te verdelen in drie thema’s:
Welke rol spelen kennis en onderzoek in het professioneel handelen van hooggeschoolde professionals?
Hoe ziet een curriculum eruit waarin onderzoek en professioneel handelen geïntegreerd zijn? En hoe creëer je dat?
Welke condities binnen hogeronderwijsinstellingen werken stimulerend voor het samenbrengen van onderzoek en onderwijs ten bate van het aanleren van professioneel handelen?