HvA-alumni maakten deze winnende 'Posters for the Planet'

4 nov 2024 12:50 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Maak een krachtige poster voor een klimaatcampagne. Dat was de uitdaging voor de ontwerpwedstrijd Posters for the Planet 2024, georganiseerd door de Turing Foundation. Uit zo’n 1500 inzendingen zijn onlangs 10 winnaars gekozen, die de urgentie van de klimaatcrisis op pakkende wijze hebben verbeeld. Onder deze winnaars zijn twee alumni van de Hogeschool van Amsterdam: Lisa Dolmans (AMFI) ontwierp de veelbesproken poster ‘Weerapp 2050’, en Jesse Moes (Communicatie) won met de poster ‘We can never save this planet is worth saving’.


Uit zo’n 1500 inzendingen zijn onlangs 10 winnaars gekozen, die de urgentie van de klimaatcrisis op pakkende wijze hebben verbeeld. De posters hebben onlangs veel aandacht gekregen in onder meer Trouw, NU.nl en NRC, omdat ze klimaatverandering op nieuwe, creatieve wijze overbrengen aan mensen, en hierdoor invoelbaar maken. De winnende posters zijn tot en met 4 maart te zien in een reizende tentoonstelling die het hele land doorkruist.

Weer-app 2050

Met haar Weer-app 2050 eindigde AMFI-alumna Lisa Dolmans maar liefst op de derde plaats. Lisa: “Ik wilde met mijn poster bewustwording creëren rond dit onderwerp, want in mijn ogen start verandering daarmee. Ik zocht een manier om het dagelijkse patroon van mensen te doorbreken en hen zo de rauwe realiteit voor te houden.”

Screenshot

De jury was lovend over de opvallende vormgeving van een smartphone screenshot, dé manier waarop veel mensen het weer tot zich nemen en een beeldtaal die direct door een breed publiek wordt begrepen.

“Ik dacht eraan om de lay-out te gebruiken van de weer-app omdat dit een van de meest gebruikte features van de telefoon is. Juist omdat we hier altijd de huidige weersomstandigheden monitoren, leek dit design een slimme mogelijkheid om de toekomstige klimaatbeelden te illustreren - als actie uitblijft."

"Het beeld, het screenshot uit 2050, is zowel herkenbaar als verwarrend: ik hoop dat dit beeld mensen prikkelt en aanzet tot denken. Het was voor mij als ontwerper geweldig om hiermee ‘purpose’ en creativiteit te verbinden.”

We can never save this planet is worth saving

Jesse Moes bedacht samen met Jaysy Oosterveen het ontwerp van de poster We can never save this planet is worth saving. Jesse: “Ik besloot mee te doen omdat ik een postercampagne zag in de stad met een oproep voor deze wedstrijd. Zelf werk ik als copywriter, en daarbij werk ik veel samen met designers, videografen en andere creatievelingen aan campagnes voor bijvoorbeeld Greenpeace.

Wat ik merk is dat de taal en de toon die NGO’s gebruiken vaak stoffig worden zodra het over klimaatverandering gaat. Meestal wordt een wetenschappelijk cijfer de lucht in gepompt- dat maakt klimaatverandering niet heel tastbaar. Dus daar is zeker nog een slag te maken."

"Het idee voor de poster kwam vrij spontaan bij mij op. Na mijn studie Communicatie heb ik een master Environment and Resource Management gedaan, dus ik ben al erg geïnteresseerd in duurzaamheid en heb me enorm in klimaatverandering ingelezen. Maar communicatie moet zo simpel mogelijk zijn; je zoekt een unieke invalshoek, dat begint met een beeld of woord. Voor deze poster had ik eerst een andere zin, maar door een onverwachte ingreep van een designer kwamen we op deze zin terecht. Zoiets ontstaat als je ruimte laat voor andere disciplines.”

De jury vond de poster taalkundig interessant neergezet. Een hopeloze noodkreet die halverwege overgaat in een moed-insprekende oproep, een pessimistische uitspraak die overgaat in een verbod je over te geven aan het pessimisme. En goed voor een mooie gedeelde vierde plaats.

De ontwerpwedstrijd Posters for the Planet vormt de basis van een mediacampagne over het klimaat, die 17 oktober van start is gegaan met de tien winnende inzendingen. De campagne is nodig omdat 75 procent van de Nederlanders zich weliswaar zorgen maakt over stijgende temperaturen en afnemende biodiversiteit, maar het lastig vindt hoe ze die zorg kunnen omzetten in een zinvolle bijdrage aan een beter milieu.

De winnende posters zijn komende tijd te bewonderen in achtereenvolgens het ARTIS-Groote Museum, Design Museum Den Bosch, Rijksmuseum Twente, Wereldmuseum Amsterdam, en Bonnefanten in Maastricht, maar ook in een mediacampagne op straat en op onverwachte plekken in de samenleving.

Gedragsonderzoek

De ontwerpwedstrijd liep deels synchroon met een gedragsonderzoek van het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad van lector Reint Jan Renes, dat is bedoeld om meer inzicht te krijgen in welke kennis en triggers mensen helpen om hun klimaatbelastende gewoontes aan te passen. Het onderzoek bevestigt het beeld dat 75 procent van de Nederlanders bezorgd is over het klimaat, maar niet altijd hun eigen klimaatvriendelijke bijdrage goed inschat.