Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Verhaal

Emma van Balen

Zij-instromer Leraar basisonderwijs

Emma van Balen, student ZiB Leraar basisonderwijs

"Geen kind is hetzelfde of leert hetzelfde. In de opleiding leer ik hoe ik mijn les kan aanpassen op die verschillen, bijvoorbeeld door te spelen met verschillende werkvormen. De lesmethodes die gebruikt worden op scholen worden steeds uitgebreider, het is aan jou als docent om te kijken waar jouw leerlingen behoefte aan hebben."

Het werken met kinderen is Emma van Balen niet vreemd. Na haar studie Pedagogische Wetenschappen startte ze als zelfstandig ondernemer een kindercafé en een nannybureau. "Hartstikke leuk, alleen merkte ik dat meer inhoudelijk bezig wilde zijn met de ontwikkeling van kinderen. En waar kun je dat beter dan in de klas?"

Nu staat ze 4 dagen per week zelfstandig voor de klas als juf van groep 4 en besteedt ze de rest van haar tijd aan haar opleiding aan de Pabo HvA. Emma is een zij-instromer, wat betekent dat zij voorafgaand aan de opleiding een toelatingsprocedure heeft doorlopen en nu in twee jaar de opleiding kan afronden. "Die toelatingsprocedure was voor mij essentieel. Ik wist al het een en ander van het vakgebied, maar had ook nog veel vragen. Door de begeleiding tijdens de toelatingsprocedure wist ik voor de start van de opleiding waar ik aan toe was en hoe mijn studieprogramma eruit ziet. Alles wat ik inhoudelijk nog moet leren gaat in een razend tempo door de praktische combinatie van studeren en uitvoeren in de klas."

"Geen kind is hetzelfde of leert hetzelfde. In de opleiding leer ik hoe ik mijn les kan aanpassen op die verschillen, bijvoorbeeld door te spelen met verschillende werkvormen. De lesmethodes die gebruikt worden op scholen worden steeds uitgebreider, het is aan jou als docent om te kijken waar jouw leerlingen behoefte aan hebben. Ik ben nu bijna aan het eind van mijn eerste jaar van de opleiding en ik merk dat ik steeds beter boven de stof kan staan en daardoor mijn leerlingen ook beter kan geven wat ze nodig hebben."

"Ik vind kinderen eindeloos grappig. Door met een open vizier naar mijn leerlingen te kijken en ook kritisch naar mijzelf te kijken word ik iedere dag een steeds betere docent. Wanneer het net niet lekker loopt in de klas stel ik mezelf altijd de vraag; waarom liep het zo en wat kan ik doen om het te verbeteren? Kom ik er zelf niet uit dan kan ik bij collega’s, schoolopleider, studiebegeleiders of studiegenootjes terecht!"

"Denk jij er ook over na als zij-instromer voor de klas te gaan staan? Dan geef ik je twee tips mee: ga langs bij verschillende soorten scholen en kijk welke school bij jou past. En zie de toelatingsprocedure als kans om te ontdekken of jij al voldoende in huis hebt om die goede leraar te worden. De opleiding selecteert, maar jij ook!"