Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Het zij-instroomtraject in het kort

Ben je leraar en wil je je tweede lesbevoegdheid halen? Dan kun je dat doen via het Zij-instroom in Beroep traject 2e Lesbevoegdheid Tweedegraadsleraar! Met het ZiB-traject volg je een maatwerklerarenopleiding en behaal je in maximaal 2 jaar een tweede bevoegdheid. Via het geschiktheidsonderzoek kom je erachter welke onderdelen van je schoolvak je nog moet behalen.

Meld je aan voor het geschiktheidsonderzoek
(opent in nieuw venster)

Programma

Via het zij-instroomtraject kun je ook een 2e lesbevoegdheid halen. Tijdens het traject krijg je theorie en leer je lesgeven in het nieuwe schoolvak. Daarnaast werk je op school als docent in het nieuwe vak.

Onderdelen
  1. Je start met het intakegesprek: Op basis van je aanmelding krijg je een gesprek met de intaker van de door jouw gekozen opleiding. Hier volgt een eerste check of je voldoet aan de criteria en of het haalbaar is om in maximaal twee jaar het Zij-instroom in Beroeptraject te kunnen afronden (of je al over voldoende vakinhoudelijke kennis beschikt). Het is ook voor jou een check of dit traject wel bij je past.
  2. Schrijven en samenstellen dossier: Hierin maak je zichtbaar wat je actuele ontwikkelingsniveau is voor het nieuwe schoolvak. De tijdsinvestering voor het samenstellen van dit dossier is beperkt. De ervaring leert dat kandidaten gemiddeld een dagdeel nodig hebben om het dossier samen te stellen. Je ontvangt een handleiding waarin precies staat beschreven welke onderdelen het dossier  moet bevatten.
  3. Assessment: Wanneer je het dossier af hebt, kun je het assessment aanvragen. Tijdens dit assessment voer je een criteriumgericht interview naar aanleiding van het portfolio en de geobserveerde les. Het is mogelijk dat een praktijkopdracht  onderdeel is van het assessment
  4. Na positieve afronding stellen we samen met jou een maatwerk scholings- en begeleidingsplan op. Dit gebeurt aan de hand van de uitslag van het geschiktheidsonderzoek. Hiermee kan het ZiB-traject worden gestart voor de studie-onderdelen van jouw scholingstraject.
Hier vind je meer informatie

Doelgroep

Je werkt al als leraar in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of mbo. Je hebt al een lesbevoegdheid en wilt graag je tweede lesbevoegdheid halen in een ander schoolvak.

Cursusdagen, planning en deadlines

De afname van het assessment van het geschiktheidsonderzoek wordt in overleg gepland. De lesdagen zijn per opleiding verschillend. Je volgt een persoonlijk (maatwerk) studieplan en sluit je aan bij een deel van de colleges van de deeltijdopleiding. Instromen bij een groep voor het volgen van onderwijs? Begin september en begin februari zijn dan passende startmomenten. In dat geval gelden voor het geschiktheidsonderzoek deadlines. Op een tussengelegen moment instromen (bijvoorbeeld april of november) is afhankelijk van de uitkomsten van het geschiktheidsonderzoek en gaat in overleg met de opleiding en de coördinator zij-instroom. Samen bepalen jullie en passend startmoment.

Meer informatie over de planning en deadlines

Kosten

De kosten van het geschiktheidsonderzoek bedragen € 2203,-. Je werkgever (de school) kan wanneer jij het geschiktheidsonderzoek hebt afgerond en start met het zij-instroom traject, subsidie aanvragen bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Meer over subsidie

Toelating

Je wordt toegelaten als je al een lesbevoegdheid hebt. Je doet dan een geschiktheidsonderzoek op maat, gericht op het nieuwe schoolvak. Je moet daarnaast ook een aanstelling als docent hebben van minimaal 8 uur in het schoolvak waarvoor je de bevoegdheid haalt.

Tijdsinvestering

Je combineert zelfstandig werken als tweedegraadsleraar in het voortgezet onderwijs of mbo met een lerarenopleiding. Je volgt 1 dag in de week onderwijs op de HvA en de rest van de week werk je als leraar op school.

Groepsgrootte

De groepsgrootte verschilt en is onder andere afhankelijk van het startmoment en de tweedegraadsopleiding waar je colleges bij volgt.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op

Neem een kijkje bij de veelgestelde vragen