Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

In 1 dag leer je hoe je het WRITIC-groepsprogramma 'Startklaar voor het Schrijven' opzet. Een programma voor de oudste kleuters die op basis van het WRITIC-meetinstrument nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Centraal staat het verbeteren en stimuleren van papier- en pentaken bij deze kleuters zodat ze beter voorbereid zijn op het leren schrijven in groep 3. Na deze cursusdag kun je het WRITIC-groepsprogramma direct toepassen in je eigen praktijk.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

Tijdens de cursusdag leer je hoe je het groepsprogramma opzet en vanuit een ‘sterkekantenbenadering’ kinderen stimuleert, motiveert en interventies uitvoert. We combineren theorie met veel praktische oefeningen, zodat je de nieuwe kennis en vaardigheden daarna in je eigen praktijk kunt toepassen.

Onderwerpen
  • Je leert over de achtergrond, ontwikkeling, opbouw en inhoud van het WRITIC-groepsprogramma dat hoort bij het WRITIC-meetinstrument.
  •  Je besteedt veel aandacht aan het ‘waarom’, het ‘hoe’ en het ‘wat’ van het groepsprogramma.
  • Je leert over de communicatie met leerkrachten en ouders.
Werkvormen
  • Je krijgt theorie en gaat aan de slag met interactieve werkvormen.
  • Je oefent met technieken die bijdragen aan de betrokkenheid, motivatie en het leren van kinderen.
  • Aan het einde van de cursusdag behandel je casuïstiek.
Bestel de WRITIC-manual
(opent in nieuw venster)

Doelgroep

Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.

Cursusdagen

Donderdag 13 november 2025.

Kosten

Op locatie: € 250 per persoon (inclusief studiemateriaal, certificaat en lunch). Je ontvangt het studiemateriaal (sheets) en het boek over het groepsprogramma op de studiedag zelf.

Toelating

Geen toelatingseisen.

Tijdsinvestering

Je volgt 1 cursusdag van 9.00-17.00 uur.

Groepsgrootte

Maximaal 24 personen.

Hoe werkt het groepsprogramma?

  • Het groepsprogramma bestaat uit 10 bijeenkomsten met een kinderergotherapeut in de klas.
  • Met een groepje van 4-6 kinderen oefent de kinderergotherapeut met papier- en pentaken en de fijne motoriek.
  • De leerkracht herhaalt de activiteit iedere week in de klas en thuis oefenen de ouders met hun kind.
  • Ouders worden actief betrokken met een startbijeenkomst en een besloten oudergroep op sociale media.

Wat levert deze cursus je op?

  • Je hebt inzicht in verschillende methodes uit de positieve psychologie die bijdragen aan de motivatie en het leren van kinderen.
  • Je weet hoe je meer betrokkenheid creëert bij kinderen, ouders en leerkrachten.
  • Je weet hoe je verschillende methodes toepast die bijdragen aan de motivatie en het leren van kinderen gericht op het startklaar zijn voor het schrijven.
  • Je bent startklaar om het WRITIC-groepsprogramma te gebruiken in je eigen praktijk.

Jouw docenten

  • Margo van Hartingsveldt

    Lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving

    Margo van Hartingsveldt is lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving en heeft meer dan 25 jaar ervaring als (kinder)ergotherapeut in de zorg en het onderwijs. In 2014 promoveerde zij met haar proefschrift Ready for Handwriting, waarin zij de WRITIC ontwikkelde, een meetinstrument voor oudste kleuters.

    Margo Hartingsveldt, lector Ergotherapie – Participatie & Omgeving
  • Liesbeth de Vries

    Docent-onderzoeker

    Liesbeth de Vries is docent-onderzoeker bij het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving en eigenaar van Bee, een praktijk waar zij ergotherapie biedt aan kinderen. Sinds 2009 is ze betrokken bij de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is co-auteur van het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma en verzorgt (inter)nationale scholing hierover. Daarnaast begeleidt ze vertaalprojecten van het WRITIC-assessment.

    Liesbeth de Vries, docent-onderzoeker, lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving
  • Irene ten Haaf

    Psycholoog en docent Ergotherapie

    Irene ten Haaf werkt als docent bij de opleiding Ergotherapie en als psycholoog binnen de specialistische GGZ. Als psycholoog deed zij ervaring op in binnen-en buitenland. Ze werkte met kinderen met beperkingen, op basisscholen en met vluchtelingen. Na het afronden van een studie ‘Positieve Psychologie’ verzorgt ze cursussen over Motivatie en de ‘Sterke Kanten Benadering’. Onder andere binnen de post-hbo-opleiding specialisatie Kinderergotherapie.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op