De cursus in het kort
Werk je als leerkracht in het speciaal onderwijs of als kindertherapeut en maak je je zorgen over het uitvoeren van papier- en pentaken van een cliënt of leerling? Met het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory in Context) meet je bij kleuters van 5 en 6 jaar of ze startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Tijdens deze cursus op hbo-niveau leer je hoe je het WRITIC-instrument betrouwbaar toepast in je werk.

Programma
Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om mee te doen op school, voor hun cognitie en voor leren lezen en spellen. Schrijfmoeilijkheden hebben negatieve gevolgen voor de schoolprestaties en het zelfvertrouwen van kinderen. Het WRITIC-assessment wordt afgenomen bij kinderen waarvan de leerkracht zich zorgen maakt over de uitvoering van papier- en pentaken. Tijdens deze cursus leer je hoe je het WRITIC-assessment afneemt bij kleuters van 5 en 6 jaar.
- Inhoud cursus
- Je krijgt informatie over de achtergrond, de ontwikkeling en de inhoud van het WRITIC-assessment.
- Je leert je hoe je het WRITIC-assessment afneemt en interpreteert bij een cliënt of leerling.
- Je ontvangt informatie over advies en interventie.
(opent in nieuw venster)Bestel de WRITIC Manual
Doelgroep
Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.
Startmomenten
Donderdag 30 oktober 2025.
Kosten
De cursus kost € 250 (inclusief de WRITIC-manual). Het studiemateriaal (sheets) en de manual van het WRITIC-assessment ontvang je bij aanvang van de cursus. Accreditatie is aangevraagd.
Toelating
Geen toelatingseisen
Tijdsinvestering
Je hebt 1 lesdag van 9.00-17.00 uur.
Groepsgrootte
Maximaal 24 personen
Wat levert de cursus je op?

- Je krijgt inzicht in de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het meetinstrument het WRITIC-assessment.
- Je kunt het WRITIC-assessment betrouwbaar afnemen in de praktijk.
- Je kunt met het WRITIC-assessment de schrijfvaardigheid in groep 3 beter voorspellen en daarmee bijdragen aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.
Jouw docenten
Margo van Hartingsveldt
Lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving
Margo van Hartingsveldt is lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving en heeft meer dan 25 jaar ervaring als (kinder)ergotherapeut in de zorg en het onderwijs. In 2014 promoveerde zij met haar proefschrift Ready for Handwriting, waarin zij de WRITIC ontwikkelde, een meetinstrument voor oudste kleuters.
Liesbeth de Vries
Docent-onderzoeker
Liesbeth de Vries is docent-onderzoeker bij het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving en eigenaar van Bee, een praktijk waar zij ergotherapie biedt aan kinderen. Sinds 2009 is ze betrokken bij de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is co-auteur van het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma en verzorgt (inter)nationale scholing hierover. Daarnaast begeleidt ze vertaalprojecten van het WRITIC-assessment.