Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De training in het kort

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel getint gedrag van kinderen en jongeren? En hoe reageer je als dit gedrag over de grens gaat? Dit zijn vragen waar professionals die met kinderen en jongeren werken regelmatig tegenaan lopen. Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden. In de basistraining Werken met het Vlaggensysteem leer je het Vlaggensysteem toe te passen.

Ben je geïnteresseerd? Vul het interesseformulier in en wij sturen je het digitale inschrijfformulier toe
Ga naar het interesseformulier
(opent in nieuw venster)
Stockbeeld

Programma

In deze training leer je de methodiek van het Vlaggensysteem toe te passen. Het duiden en beoordelen van het seksueel getinte gedrag van het kind of de jongere doe je aan de hand van zes criteria, welke leiden tot een kleur vlag. Deze vlag biedt jou richtlijnen hoe te handelen. Vervolgens leer je op een sekspositieve en pedagogische wijze te reageren zonder te oordelen. Hierdoor kun je als professional niet alleen seksueel gedrag signaleren en juist inschatten, je leert ook je tot dit seksuele gedrag te verhouden en te reageren.

Inhoud programma
  • De seksuele ontwikkeling
  • Introductie in de methodiek van het Vlaggensysteem
  • Werken met het Vlaggensysteem aan de hand van casuïstiek
  • Oefenen met een pedagogische reactie

De basistraining Werken met het Vlaggensysteem wordt aangeboden door gecertificeerde trainers van de HvA, als onderdeel van het landelijk trainersnetwerk van door Movisie of Hobéon getrainde professionals. Na voltooiing krijg je een HvA-certificaat. Daarnaast kent het SKJ 8 studiepunten toe voor het volgen van deze training.

Doelgroep

Je bent een professional die met kinderen en jongeren werkt in de leeftijd van 0-18 jaar. Bijvoorbeeld in de opvoedondersteuning, jeugdhulpverlening, onderwijs, sport, jongerenwerk of kinderopvang.

Trainingsdagen

De eerstvolgende trainingsdatum is op 27 maart 2025 van 9.30 - 16.30 uur. De training is zowel via individuele inschrijving als incompany te volgen.

Kosten

De kosten per deelnemer zijn € 395,-. Dit is inclusief studiemateriaal, lunch en bewijs van deelname. De training gaat van start met een minimum aantal deelnemers van 8.

Toelating

Voor deze training gelden geen specifieke toelatingseisen.

Tijdsinvestering

Je bent 7 uur aanwezig bij de training.

Groepsgrootte

De groep bestaat uit minimaal 8 deelnemers, maximaal 16 deelnemers.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op

Neem bij inhoudelijke vragen contact op met coördinator Kristien van der Kaaij
k.a.van.der.kaaij@hva.nl(opent in nieuw venster)