Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Als docent krijg je te maken met een grote diversiteit in je leerlingen- en studentenpopulatie. Dit kan komen door hun anderstalige achtergrond, maar ook doordat ze moeite hebben om zich de lesstof eigen te maken of zichzelf te motiveren. In de cursus Taalgericht en Gedifferentieerd Lesgeven doe je basiskennis op van NT2 in een schoolse situatie en leer je in je lesontwerp gebruik te maken van methodieken als EDI en het ARCS-model. De cursus wordt incompany aangeboden.

Wil je je inschrijven?
Neem contact op met Cathy Vanhoutte
(opent in nieuw venster)

Programma

In deze cursus worden een aantal modellen behandeld, zoals het ARCS-model en het ABCD-model. Ook leer je EDI, onderwijsmodellen om te kunnen differentiëren en activerende werkvormen toe te passen in je lesontwerp. Daarnaast doe je basiskennis van Nederlands als tweede taal op. Tijdens de training wordt ruimschoots aandacht besteed aan veiligheid in de groep en leren van en met elkaar, teneinde een lerende cultuur te bevorderen. Tussen de bijeenkomsten door maak je opnames van je eigen les, waarbij je door middel van peerfeedback gaat bepalen waar je kracht ligt en welke persoonlijke leervragen er zijn.

Leerdoelen
  • Je hebt (meer) inzicht in jouw rol in de interactie met je studenten/leerlingen.
  • Je hebt handvatten hoe je de motivatie via het ARCS-model Keller en ABCD-model van Neuner in je groepen kunt bevorderen.
  • Je hebt handvatten hoe je de woordenschat bij studenten/leerlingen kan vergroten en begeleiden.
  • Je hebt handvatten hoe je het EDI-model kan inzetten in je les om de woordenschat van je studenten/leerlingen te vergroten.
  • Je hebt handvatten hoe je feedback kan inzetten om het leren te bevorderen.
  • Je hebt handvatten hoe je differentiatie in kan zetten bij heterogene groepen.

Tussen de bijeenkomsten maak je opdrachten, zoals het voorbereiden van een les met de focus op het door jouw gekozen aspect van motiveren en fase uit het ABCD-model. Ook neem je (delen van) lessen op die je meeneemt naar de volgende bijeenkomst

Doelgroep

Je bent een docent en werkzaam in het mbo of het vo. Je werkt met anderstalige leerlingen of studenten en je wilt je lessen taalgerichter en gedifferentieerder maken.

Cursusdagen

Data voor een incompany traject worden in overleg vastgesteld.

Kosten

Neem voor een offerte contact op met de coördinator Cathy Vanhoutte.

Toelating

Je hebt een tweedegraadsbevoegdheid of een aan het PDG gelijkgestelde verklaring van didactische bekwaamheid.

Tijdsinvestering

De cursus bestaat uit drie dagdelen en het maken van een aantal producten.

Groepsgrootte

De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers.

Heb je een vraag?

Neem contact met ons op

Neem voor inhoudelijke vragen contact op met coördinator Cathy Vanhoutte
c.s.j.vanhoutte2@hva.nl(opent in nieuw venster)
Neem voor organisatorische vragen contact op met Team Leven Lang Ontwikkelen FOO
teamLLO-foo@hva.nl(opent in nieuw venster)
0205995563(opent in nieuw venster)