Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Deze cursus is het vervolg op de cursus Marketingstrategie & Data Analyse. Het wordt strategischer en er wordt met meer inzicht en abstractie naar vraagstukken gekeken en theorie behandeld. Als toekomstig strateeg/marketeer moet je in staat zijn om een goed beeld van de huidige situatie te hebben (dit komt aan bod in de cursus Marketingstrategie & Data Analyse). Je kunt daarna gericht overstappen naar een nieuw of aangepast strategisch advies.

Programma

Aan de hand van moderne en actuele theorieën en methoden ga je nieuwe businessmodellen, strategische oplossingen en uitwerkingen bedenken en adviseren. Creativiteit, abstractie en vooral nieuwe inzichten in oplossingen zijn belangrijke thema’s. Binnen deze cursus voer je diverse opdrachten uit: Een ontwerp en advies voor een live opdracht uit het bedrijfsleven, een tentamen strategie en een strategische paper.

Tijdens de cursus leer je:
  • 1. Missie- en visieontwikkeling van de organisatie in beeld brengen en het bepalen van de business scope van de organisatie, business modellen opzetten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen integreren in het beleid.
  • 2. Op basis van genoemde analyses strategische marketingopties formuleren. Het creatieve proces om vernieuwende activiteiten te bedenken komt daarbij ook aan bod.
  • 3. Criteria opstellen op basis waarvan uit opties gekozen kan worden.
  • 4. Strategische modellen en theorieën. Klantwaarde en proposities.
  • 5. Strategische marketingdoelstellingen en doelgroepen definiëren en verantwoorden.
  • 6. Marketinginstrumenten selecteren en de inzet hiervan cijfermatig onderbouwen.
  • 7. Het marketingadvies presenteren en verantwoorden.

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor werkende professionals die hun Strategische Marketingkennis willen ophalen, actualiseren of juist willen opbouwen.

Cursusdagen

De cursus start dinsdagavond 12 november 2024. De colleges zijn op dinsdag- en donderdagavond van 18.40 – 22.00 uur

Kosten

Het college- en examengeld bedraagt €1400. De kosten voor studieboeken bedragen ongeveer €150,00.

Toelating

Deze cursus is op hbo-niveau. Daarom heb je minimaal een mbo-4-, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring nodig. Basiskennis van Marketing is een vereiste. Bij voorkeur volg je voor deze cursus eerst de cursus Strategische Marketing Data Analyse. Heb je Strategische Marketing Data Analyse nog niet gevolgd neem dan contact op met de docent.

Tijdsinvestering

De cursus duurt 10 weken, waarvan 7 weken college De overige weken worden gebruikt voor toetsing, inleveren opdrachten en feedback. De studiebelasting is gemiddeld 20 uur per week inclusief college-uren.

Groepsgrootte

Je volgt de cursus samen met circa 25 - 30 studenten van de deeltijdopleidingen HRM, Bedrijfskunde, Commerciële Economie of Finance & Control. Deeltijdstudenten zijn professionals met een baan in het vakgebied.

Heb je een vraag?

Neem contact op

Inhoudelijke vragen
Lex van Hoogstraten, cursus verantwoordelijke
l.van.hoogstraten@hva.nl(opent in nieuw venster)