De cursus in het kort
De cursus Marketingstrategie & Data Analyse is het vervolg van je marketing denken. Het wordt strategischer en er wordt met meer inzicht en abstractie naar vraagstukken gekeken en theorie behandeld. Als toekomstig strateeg/marketeer moet je in staat zijn om op basis van een goede (data)analyse de huidige situatie goed in beeld te krijgen en ook goed de toekomstige trend helder te hebben voor jouw markt.
Programma
Tijdens de cursus leer je: 1. Missie- en visieontwikkeling van de organisatie in beeld brengen en het bepalen van de business scope van de organisatie, business modellen opzetten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen integreren in het beleid. 2. Een analyse maken van externe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op te nemen strategische marketingbeslissingen Onderzoekvaardigheden maakt een belangrijk deel hiervan uit. 3. Aan de hand van de interne analyse sterktes en zwaktes m.b.t. de eigen organisatie in kaart brengen t.o.v. haar concurrenten . 4. Aan de hand van data-analyses marketing beslissingen en voorspellingen kunnen maken. 5. De Marketinganalyse presenteren en verantwoorden.
- Binnen deze cursus voer je diverse opdrachten uit:
-
Een Dataplan;
-
Een analyse voor een live opdracht uit het bedrijfsleven;
-
Een tentamen commercieel rekenen.
-
Doelgroep
De cursus is bedoeld voor werkende professionals die hun Strategische Marketingkennis willen ophalen, actualiseren of juist willen opbouwen.
Cursusdagen
De cursus kent meerdere startmomenten. Per september 2024 start de cursus op dinsdagavond 3 september 2024 of op zaterdag 7 september 2024, afhankelijk van je dagdeelkeuze. De colleges zijn op dinsdag- en donderdagavond van 18.40 – 22.00 uur of op zaterdag van 10.00 – 17.00 uur.
Kosten
Het college- en examengeld bedraagt €1400. De kosten voor studieboeken bedragen ongeveer €150
Toelating
Deze cursus is op hbo-niveau. Daarom heb je minimaal een mbo-4-, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring nodig. Basiskennis van Marketing is een vereiste.
Tijdsinvestering
De cursus duurt tien weken waarvan acht weken colleges. De overige weken worden gebruikt voor het afronden van je beroepsproducten en feedback. De studiebelasting is gemiddeld 20 uur per week inclusief college-uren.
Groepsgrootte
Je volgt de cursus samen met circa 25 - 30 studenten van de deeltijdopleidingen HRM, Bedrijfskunde, Commerciële Economie of Finance & Control. Deeltijdstudenten zijn professionals met een baan in het vakgebied.
Heb je een vraag?
Neem contact
- Inhoudelijke vragen
- Lex van Hoogstraten, Cursusverantwoordelijke
- l.van.hoogstraten@hva.nl(opent in nieuw venster)
- Praktische informatie
- contractonderwijs.fbe@hva.nl(opent in nieuw venster)