Programma
De inhoud van de leergang is gebaseerd op veelvoorkomende vraagstukken uit de praktijk en het functie-en competentieprofiel van de Landelijke Vereniging POH-GGZ. De leergang is opgebouwd met verschillende onderdelen en bestaat in totaal uit twintig bijeenkomsten van zes klokuren die verspreid worden ingepland over maximaal 8 tot 10 maanden (dit in verband met vakantieweken en herstelweken.
Op de eerste lesdag wordt in de ochtend na een kennismaking, een algemene introductie op de leergang gedaan, waarin instructie met betrekking tot de toetsing en het portfolio wordt gegeven.
De intro-ochtend wordt vervolgd met twee dagen gericht op het werken in een Huisartsenpraktijk (HAP).
Vervolgens staan er vijf bijeenkomsten ‘Basis’ geprogrammeerd. Na het Basisdeel volgt een vijfdaagse verdieping. Elke bijeenkomst kent een specifiek verdiepingsthema.
Tenslotte wordt de leergang afgesloten met het volgen van tweedaagse specialisaties. De eerste specialisatie is een tweedaagse training in het gebruiken van handvatten en richtlijnen uit de Cognitieve Gedragstherapie. Hierna volgt een specialisatie Ouderen, Somatiek en Jeugd.
Het programma in overzicht (wijzigingen onder voorbehoud):
Dag | Module | Datum | Tijden | Lesinhoud | |
1 | Ochtend: Introductie/ start Middag:HAP | 7-apr-25 | 09:15-16.00 | Ochtend: Intro/praktische info over intervisie/ werkbegeleiding/praktijkbeoordeling/ toetsing/ Middag : HAP - POH en toekomst (HEE) / functieprofiel POH | |
2 | HAP | 14-apr-25 | 09:15-16.00 | intake / Werkprocessen / tijdpad/ organisatie/ planning/ financiering/Samenwerken / andere disciplines/ kaders van het vak / wetgving/ Ethiek | |
3 | 12-mei-25 | 09:15-16.00 | Angst (+ G schema's) + stemming + ruimte specialisatie student | ||
4 | Basis: Pathologie angst, Stemming, stress, BO, angst, stemming, slaap problemen + interventies | 19-mei-25 | 09:15-16.00 | slaap + positieve gezondheid | |
5 | 26-mei-25 | 09:15-16.00 | Stress + BO + KOPmodel + ruimte spec student | ||
6 | 2-jun-25 | 09:15-16.00 | EPA + oplossingsgerichtwerken | ||
7 | 16-jun-25 | 09:15-16.00 | ASS + ADHD (+ ADD) + Persoonlijkheidsstoornissen | ||
8 | Verdieping | 23-jun-25 | 09:15-16.00 | Middelengebruik - Jellinek (ochtend) en Brijder (middag) | |
9 | 30-jun-25 | 09:15-16.00 | Systemisch werken | ||
10 | 7-jul-25 | 09:15-16.00 | Culturele diversiteit | ||
14-jul-25 | 09:15-16.00 | Herstelweek onderwijs | |||
Vakantie | 21 juli-31 aug 25 | ||||
11 | Verdieping | 1 sept. 25 | 09:15-16.00 | ACT | |
12 | 8-sep-25 | 09:15-16.00 | Rouw en KOPP/KOV | ||
13 | Specialisatie 1: CGT | 15 sept. 25 | 09:15-16.00 | CGT - Vaardigheden | |
14 | Specialisatie 1: CGT | 22 sept .25 | 09:15-16.00 | CGT - Vaardigheden | |
15 | Spec. 2 Somatiek | 29-sep-25 | 09:15-16.00 | ||
16 | Spec. 2 Somatiek | 6-okt-25 | 09:15-16.00 | ||
17 | Spec. 3 Ouderen | 13-okt | 09:15-16.00 | ||
Spec. 3 Ouderen | 20-okt | 09:15-16.00 | |||
18 | Vakantie | 27-okt-25 | |||
19 | Spec. 4 Jeugd | 3 nov. 2025 | 09:15-16.00 | ||
20 | Spec. 4 Jeugd | 10 nov. 2025 | 09:15-16.00 | ||
Reserveweek | 17 nov. 2025 | 09:15-16.00 | Herstelweek onderwijs | ||
Toets inleveren: casestudie en Portfolio | 24-nov-25 | 10.00 uur | |||
Nakijk | 1 dec. 25 | ||||
Nakijk | 8 dec. 25 | ||||
Cijfer | 15 dec. 25 | voor 17.00 uur | Cijfer voor toets wordt voor 17.00 uur bekend gemaakt | ||
Herstelweken voor herkansing | 16 dec. 25 Tm 4 jan. 26 | ||||
Inleveren Her | 5 jan. 2026 | 10.00 uur | Herkansing inleveren op BS voor 10.00 uur | ||
Nakijk | 12 jan. 2026 | ||||
Uiterlijke datum cijfer her bekend | 19 jan. 2026 | voor 17.00 uur | Uiterlijke terugkoppeling herkansing 19 januari voor 17.00 uur | ||
Certificering | 26 jan. 2026 | 15.00-16.30 |
Soms is vrijstelling mogelijk. Dit wordt in de intake bepaald. Je volgt tenminste 12 lesdagen.
Verplichte praktijkuren
In totaal dien je 360 stage-uren te lopen en je kan het op de volgende manieren indelen:
- Optie 1: alle 360 uur realiseer je gedurende de opleiding (12 tot 16 uur per week, verspreid over de duur van de leergang)
- Optie 2: alle 360 uur realiseer je voor en tijdens de leergang (8 uur per week, gedurende 45 weken)
Intervisie
Intervisie is een integraal onderdeel van de leergang. Er worden een vijftal intervisiesessies gedurende de leergang gepland, waarin je met een groep medestudenten vragen en problemen uit de werkpraktijk bespreekt. Intervisie kan ook in de eigen praktijk uitgevoerd worden. Bewijs voeg je dan toe in het portfolio.