Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Programma

De inhoud van de leergang is gebaseerd op veelvoorkomende vraagstukken uit de praktijk en het functie-en competentieprofiel van de Landelijke Vereniging POH-GGZ. De leergang is opgebouwd met verschillende onderdelen en bestaat in totaal uit twintig bijeenkomsten van zes klokuren die verspreid worden ingepland over maximaal 8 tot 10 maanden (dit in verband met vakantieweken en herstelweken.

Op de eerste lesdag wordt in de ochtend na een kennismaking, een algemene introductie op de leergang gedaan, waarin instructie met betrekking tot de toetsing en het portfolio wordt gegeven. 

De intro-ochtend wordt vervolgd met twee dagen gericht op het werken in een Huisartsenpraktijk (HAP).

Vervolgens staan er vijf bijeenkomsten ‘Basis’ geprogrammeerd. Na het Basisdeel volgt een vijfdaagse verdieping. Elke bijeenkomst kent een specifiek verdiepingsthema.

Tenslotte wordt de leergang afgesloten met het volgen van tweedaagse specialisaties. De eerste specialisatie is een tweedaagse training in het gebruiken van handvatten en richtlijnen uit de Cognitieve Gedragstherapie. Hierna volgt een specialisatie Ouderen, Somatiek en Jeugd.  

Het programma in overzicht (wijzigingen onder voorbehoud):

DagModuleDatumTijdenLesinhoud 
1Ochtend: Introductie/ start  Middag:HAP 7-apr-2509:15-16.00Ochtend: Intro/praktische info over intervisie/ werkbegeleiding/praktijkbeoordeling/ toetsing/ Middag : HAP - POH en toekomst (HEE) / functieprofiel POH
2 HAP14-apr-2509:15-16.00intake / Werkprocessen / tijdpad/ organisatie/ planning/ financiering/Samenwerken / andere disciplines/ kaders van het vak / wetgving/ Ethiek
3 12-mei-2509:15-16.00Angst (+ G schema's) + stemming + ruimte specialisatie student
4 Basis: Pathologie angst, Stemming, stress, BO, angst, stemming,  slaap problemen + interventies 19-mei-2509:15-16.00slaap + positieve gezondheid
526-mei-2509:15-16.00Stress + BO + KOPmodel + ruimte spec student
62-jun-2509:15-16.00EPA + oplossingsgerichtwerken
716-jun-2509:15-16.00ASS + ADHD (+ ADD) + Persoonlijkheidsstoornissen
8 Verdieping23-jun-2509:15-16.00Middelengebruik - Jellinek (ochtend) en Brijder (middag)
930-jun-2509:15-16.00Systemisch werken
107-jul-2509:15-16.00Culturele diversiteit
14-jul-2509:15-16.00Herstelweek onderwijs 
Vakantie  21 juli-31 aug 25
11Verdieping1 sept. 25 09:15-16.00ACT
128-sep-2509:15-16.00Rouw en KOPP/KOV
13Specialisatie 1: CGT 15 sept. 25 09:15-16.00CGT - Vaardigheden
14Specialisatie 1: CGT 22 sept .25 09:15-16.00CGT - Vaardigheden
15Spec.  2 Somatiek 29-sep-2509:15-16.00 
16Spec.  2 Somatiek 6-okt-2509:15-16.00
17Spec.  3 Ouderen 13-okt09:15-16.00
Spec.  3 Ouderen 20-okt09:15-16.00
18Vakantie 27-okt-25
19Spec.  4 Jeugd 3 nov. 202509:15-16.00
20Spec.  4 Jeugd 10 nov. 2025 09:15-16.00
Reserveweek17 nov. 202509:15-16.00Herstelweek onderwijs
 
Toets inleveren: casestudie en Portfolio 24-nov-2510.00 uur  
Nakijk 1 dec. 25  
Nakijk 8 dec. 25  
Cijfer 15 dec. 25 voor 17.00 uur Cijfer voor toets wordt voor 17.00 uur bekend gemaakt
Herstelweken voor herkansing 16 dec. 25 Tm 4 jan. 26  
Inleveren Her 5 jan. 2026 10.00 uur Herkansing inleveren op BS voor 10.00 uur 
Nakijk 12 jan. 2026
Uiterlijke datum cijfer her bekend19 jan. 2026 voor 17.00 uur Uiterlijke terugkoppeling herkansing 19 januari voor 17.00 uur 
Certificering26 jan. 2026 15.00-16.30 

Soms is vrijstelling mogelijk. Dit wordt in de intake bepaald. Je volgt tenminste 12 lesdagen. 

Verplichte praktijkuren

In totaal dien je 360 stage-uren te lopen en je kan het op de volgende manieren indelen:

  • Optie 1: alle 360 uur realiseer je gedurende de opleiding (12 tot 16 uur per week, verspreid over de duur van de leergang)
  • Optie 2: alle 360 uur realiseer je voor en tijdens de leergang (8 uur per week, gedurende 45 weken)

Intervisie

Intervisie is een integraal onderdeel van de leergang. Er worden een vijftal intervisiesessies gedurende de leergang gepland, waarin je met een groep medestudenten vragen en problemen uit de werkpraktijk bespreekt. Intervisie kan ook in de eigen praktijk uitgevoerd worden. Bewijs voeg je dan toe in het portfolio. 

Interesse? Schrijf je in!
(opent in nieuw venster)