Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Programma

Tijdens het PDG-traject werk je aan de zes beroepstaken. Het traject bestaat uit 16 bijeenkomsten verdeeld over drie fases.

Beroepstaken

Tijdens het PDG-traject werk je aan de zes beroepstaken en verzamel je bewijsstukken voor in je portfolio. Deze taken zijn:

  1. De docent draagt er zorg voor dat hij professional is en blijft.
  2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma.
  3. De docent voert een onderwijsprogramma uit.
  4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan.
  5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming.
  6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten.

Fases

De PDG van de HvA bestaat uit 16 bijeenkomsten verdeeld over drie fases.

Fase 1

De eerste zes bijeenkomsten staan in het teken van basiskennis en vaardigheden, denk aan structuur en organisatie in je onderwijs, klassenmanagement, doelgroepen, leertheorieën, formatief handelen en toetsing. In deze fase wordt er meer sturing gegeven door de opleider, zodat je een sterke basis ontwikkelt.

Fase 2 

In de volgende zes bijeenkomsten staat het oefenen, uitproberen en uitwisselen van praktijkervaringen centraal. De groep brengt praktijkvoorbeelden in, die samen met de opleider worden vertaald naar andere onderwijsvormen en theoretische kaders. Er is in deze fase ruimte voor eigen inbreng en aandacht voor verschillen. Specifieke thema's zoals taal in het mbo, werkplekleren en de rol van de docent als coach worden verder uitgediept.

Fase 3

Deze fase is wat korter en bestaat uit 4 bijeenkomsten. Er is meer gelegenheid voor persoonlijke invulling. Je kunt aan je portfolio werken en dit verder uitbouwen. Hoewel dit voor iedereen anders is, kun je als groep ervaringen uitwisselen en van elkaar leren. De opleider speelt in op vragen en denkt mee waar nodig.

Coach/veldassessor

We leiden duaal op, wat betekent dat het PDG-traject samen met de school waar je werkt wordt vormgegeven. Een deel van het leerproces vindt dus plaats in de praktijk, een opgeleide coach begeleidt je tijdens het werkplekleren.  Het ROC of de vakschool zorgt ervoor dat er een opgeleide coach beschikbaar is. Naast een coach levert het ROC of de vakschool ook een opgeleide veldassessor.

Als jouw ROC of vakschool geen opgeleide coaches of veldassessoren heeft, dan is het mogelijk een ervaren en bevoegde docent te laten opleiden tot coach en/of veldassessor PDG.

De HvA biedt hiervoor trainingen aan:

Versneld traject voor ervaren docenten

Ben je al een aantal jaar als docent werkzaam en overgestapt naar het mbo? Neem je naast ervaring in het lesgeven aan en het begeleiden van groepen ook pedagogische en didactische kennis uit eerdere opleidingen en trainingen mee op bachelorniveau? En wil je je PDG halen omdat je niet bent opgeleid voor de doelgroep mbo-studenten. We kijken op welke onderdelen je startbekwaam bent, en welke je nog te ontwikkelen hebt. Met een leergroep van professionals maak je je de ontbrekende onderdelen eigen. Je volgt je eigen leerpad.

Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) voor Ervaren Docenten