Polariserende Onderwerpen in de Klas
Deze masterclass richt zich op bevoegde docenten die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs of het mbo en die willen leren hoe je thema’s waarover gepolariseerde meningen zijn op een effectieve, veilige manier in je klas bespreekbaar kunt maken.
Tijdens de eerste bijeenkomst word je uitgedaagd om je handelen als docent kritisch te bekijken op basis van (recente) wetenschappelijke inzichten. Vanuit welke docentrollen ben je van nature geneigd te reageren, en wat zouden andere handelingsperspectieven kunnen zijn? We duiken met elkaar de dialogische didactiek in en bespreken je rol als docent in het bespreekbaar maken van actuele maatschappelijke vraagstukken in de klas. Je gaat oefenen met het voorbereiden van een dialoog en probeert diverse werkvormen uit, die je later in je eigen klas kunt toepassen.
In de tweede bijeenkomst zoomen we dieper in op je handelen als docent bij een sterk wij-zij denken in de klas. De training start met een introductie over het thema polarisatie en wat de actualiteiten zijn rondom deze dynamiek in de samenleving, zoals het Israël-Palestina conflict. Welk effect heeft polarisatie op de socialisatie en wereldbeleving van de jeugd? Daarna spelen we met elkaar het spel ‘Potje polarisatie’ waarbij je kennis maakt met de polarisatiedynamiek volgens de filosofie van Bart Brandsma. In het spel wordt aan de hand van concrete casuïstiek getoond hoe de rol van ‘game changer’ je kan helpen om de aandacht weg te halen van het gevoelige onderwerp en kan verplaatsen naar de onderliggende gevoelens en waarden.
Data masterclass Polariserende Onderwerpen in de Klas
- 18 mei 2026, 13.00 - 16.00
- 25 mei 2026, 13.00 - 16.00