Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Tijdens de cursus Marketingcommunicatie doen de deelnemers theoretische en praktische kennis op van het vakgebied Strategische Marketingcommunicatie als onderdeel van de marketingmix. Na afronding van dit semester heeft de student de kennis, vaardigheden en competenties om een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie te formuleren voor een (internationale) onderneming op basis van onderzoek.

Interesse in deze cursus? De cursus wordt in studiejaar 2025-2026 weer aangeboden

Programma

Naast een actieve deelname aan de colleges gaan de studenten zowel individueel als in door de docent samengestelde groepen aan het werk met opdrachten aan de hand van de hoorcolleges en gastcolleges. De studenten krijgen de mogelijkheid om onder andere tijdens consultancymomenten vragen te stellen.

Onderwerpen

•    Context van marketingcommunicatie
•    Marketinganalyse
•    Marketingdoelstellingen marketingstrategie
•    Marketingdoelgroepen en behoeften
•    Merkidentiteit en positionering
•    Marketingcommunicatie doelgroep
•    Marketingcommuncatiebarriere
•    Consumer insights
•    Budgetteringsmethode
•    Marketingcommunicatiedoelstelling
•    Marketingcommunicatiestrategie
•    Centraal creatief concept e creatieve uitingen
•    Marketingcommunicatiemiddelen
•    Terugkoppeling en evaluatie

Doelgroep

Deze cursus is voor iedereen die zich op HBO niveau verder wil ontwikkelen in de strategische aspecten van marketingcommunicatie.

Cursusdagen

Cursusdagen tekst

Kosten

De kosten bedragen €1400 voor het cursusgeld en ongeveer €100 aan studieboeken.

Toelating

Toelating tekst

Tijdsinvestering

Per cursus van 8 weken is de verwachte tijdsinvestering 6 uur per week (op dinsdag/donderdag of op zaterdag) contacttijd plus een mondeling assessment in week 8 van +- een uur. Daarnaast wordt van de studenten verwacht om buiten de contacttijd tijd te besteden aan huiswerk inclusief het inleveren van beroepsproducten en voorbereiden van formatieve evaluaties.

Groepsgrootte

Je volgt de cursus samen met circa 25 - 30 studenten van de deeltijdopleidingen HRM, Bedrijfskunde, Commerciële Economie of Finance & Control. Deeltijdstudenten zijn professionals met een baan in het vakgebied.

Wat levert deze cursus je op?

Na het succesvol voltooien van dit blok is de student in staat om te:

  • Begrijpen wat de rol van marketingcommunicatie is in een bedrijf
  • Om de doelgroep en markt te analyseren en communicatiedoelstellingen te formuleren
  • Om aan de hand van de bevindingen uit de analyse de geschikte communicatiemiddelen te selecteren
  • Een creatief concept te ontwikkelen
  • Een mediaplan op te stellen, uit te voeren en te evalueren

Heb je een vraag?

Neem contact op met Nermin Hadžiarapović