Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Cursusprogramma

Om directie en collega’s te overtuigen van gewenste verbeteringen en om dit succesvol te kunnen uitvoeren, moet je als legal management professional jouw organisatie en haar omgeving goed kennen. Ook besteden we aandacht aan de vaardigheden die nodig zijn om schriftelijk en mondeling te adviseren en te overtuigen.

De module bestaat uit twee delen:

  • In deel 1 leer je jouw organisatie beter kennen en ontwikkel je je omgevingsbewustzijn.
  • In deel 2 leer je in kaart brengen wat het doel en de bijbehorende aanpak van de organisatie is (strategie), hoe innovaties hier een bijdrage aan kunnen leveren en hoe je verbetervoorstellen overtuigend presenteert.

Deel 1

In het eerste deel draait het om drie hoofdvragen:

  • In wat voor organisatie werk je?
  • Wat is de externe omgeving van deze organisatie?
  • Wat is het regelgevend kader van de organisatie?

Deel 2

Vervolgens wordt aandacht besteed aan waar de organisatie voor staat, de strategie, haar operatie en de mogelijkheden voor innovatie. Je leert gestructureerd in kaart brengen wat de doelstellingen zijn van de organisatie en hoe je een daarbij passende strategie kunt ontwikkelen die een optimale dienstverlening en werkwijze levert.

De belangrijkste vragen bij dit tweede deel zijn:

  • Wat wil de organisatie bereiken voor de verschillende stakeholders? (missie en doelstellingen)
  • Op welke manieren kan dat en welke keuzes maak je daarbij? (strategie en operatie)
  • Hoe kunnen veranderingen in de context (omgeving) van de organisatie de dienstverlening en bedrijfsvoering beïnvloeden?
  • Wat is het potentieel van (mogelijke) innovaties?
  • Hoe implementeer je waardevolle innovaties?
  • Hoe maak je verandertrajecten blijvend succesvol?

Daarbij is er binnen het onderdeel Presenteren ook aandacht voor de vaardigheden die nodig zijn om schriftelijk en mondeling anderen te kunnen overtuigen.