Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Design Thinking is een methode en proces om te komen tot het bedenken en oplossen van nieuwe vraagstukken die inspelen op de latente vraag van consumenten. Doordat de hele maatschappij, het bedrijfsleven, overheden en onderwijs steeds meer agile willen en moeten werken is deze cursus een welkome aanvulling op de manier van denken en werken van (toekomstige) medewerkers

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

Deze cursus is gericht op het creatieve proces om vanuit de negatieve emotie/ervaringen van consumenten te komen tot nieuwe productideeën. Design Thinking is niet alleen een theorie maar vooral ook een proces om te komen tot met name disruptieve ideeën. Het opvallende aan dit proces is dat er gestart wordt vanuit het niets en dat het door nieuwe inzichten heel veel ideeën genereert waarvan er enkele kansrijke overblijven die getest worden. Het proces is ontwikkeld door de ‘d-school’ van Stanford University CA en hebben toestemming om het proces in Nederland te geven. Het is een op zichzelf staande cursus waar iedereen aan mee kan meedoen om vanuit een ander perspectief te leren ideeën te genereren i.p.v. een interne brainstorm of andere methodieken. De cursus kan aansluitend gevolgd worden met de cursus ‘Agile, Scrum en Leanmanagement’ die ook wordt aangeboden.

Cursusinhoud:

Tijdens de cursus leer je:

  • Het kunnen formuleren van een creatieve vraag;
  • Het luisteren naar consumenten en het vertalen ervan naar consumer insights;
  • Het opstellen van scherpe persona’s;
  • Creatieve ideeën generatie technieken en methoden;
  • Het door vertalen naar concepten;
  • Prototypen;
  • Validatie technieken;
  • Iteratieve denk- en werkmethode;
  • Storytelling en scherp formuleren;
  • Doorvertalen naar de eigen werkomgeving om zo’n proces zelf te kunnen coachen.

Binnen deze cursus voer je diverse opdrachten uit:

  • Pre-work, ter voorbereiding op de bootcamp;
  • Tijdens de bootcamp een idee bedenken;
  • Na de bootcamp de Design Thinking methodiek zelf toepassen, vastleggen en een afrondend

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die op disruptieve en creatieve wijze nieuwe producten en diensten wil leren ontwikkelen volgens een mooie en attractieve methodiek en die uitgaat vanuit de latente behoeften van de mens. Kort gezegd: ‘Door mensen voor mensen.‘

Cursusdagen

Woensdag / Donderdag / Vrijdag / Zaterdag

Kosten

Het college- en examengeld bedraagt €1400. De kosten voor studieboeken zijn er niet. Materiaal wordt geleverd.

Toelating

Deze cursus is op hbo-niveau. Daarom heb je minimaal een mbo-4-, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring nodig.

Tijdsinvestering

De cursus start kent meerdere startmomenten. De cursus start op 12 maart 2025 met een online briefing. De cursusdagen zijn op 10,11, en 12 april 2025. De colleges zijn in de vorm van een bootcamp van 3,5 dag in een intensief programma. Aansluitend krijg je een individuele opdracht waar je circa vier weken de tijd voor krijgt. In totaal is de totale doorlooptijd circa 5-6 weken. De studiebelasting is gemiddeld ca. 144 uur in totaal.

Groepsgrootte

Afhankelijk van het aantal inschrijvingen

Wat levert deze cursus jou op?

  • HvA-certificaat
  • Eersteklas vakkennis
  • Zichtbaar impact in je huidige werk
  • Zichtbaar impact in je huidige werk
  • Sterk community netwerk

Meer informatie?

Mail ons je vraag

Neem voor praktische informatie contact op met
contractonderwijs.fbe@hva.nl(opent in nieuw venster)