De cursus in het kort
Dans is niet meer weg te denken uit onze samenleving. In de (sub)culturen van jongeren speelt het dan ook een grote rol. Dat is mooi omdat dans en muziek ervoor zorgen dat leerlingen leren over zichzelf, de ander en hun omgeving. Dans sluit aan bij hun natuurlijke bewegingsdrang, fantasie, exploratie en creativiteit. Als docent kun jij het verschil maken door zelfstandige dans een plek te geven in jouw lessen bewegingsonderwijs. Maar hoe? Dat leer je tijdens de cursus Dansenderwijs.
Programma
Wil je op een laagdrempelige manier leren hoe je dansonderwijs verankert op jouw school? In deze cursus ga je aan de slag met je praktische vaardigheden zoals het inspelen op de belevingswereld van leerlingen en het combineren van de verschillende benaderingswijzen binnen dansonderwijs. Ook leer je coachen op de danselementen tijd, kracht en ruimte. Deze cursus neemt je stapsgewijs, vanuit praktijk en theorie, mee in de wereld van dans. Op naar een sterk dansfundament in het (bewegings)onderwijs.
- Onderwerpen
- Creatief expressieve benaderingswijze
- Reproductieve- en choreografische benaderingswijze
- Werken vanuit de didactische elementen tijd, kracht en ruimte voor danscreatie en differentiatie
- Werken met thema’s en materialen
Doelgroep
De cursus is bedoeld voor leraren Lichamelijke Opvoeding en docenten in het bewegingsonderwijs.
Cursusdagen
Deze cursus vindt plaats op 2 dagen van 16.00-18.00 uur.
Kosten
De kosten voor deze cursus bedragen € 425.
Toelating
Voor deze cursus gelden geen toelatingseisen.
Tijdsinvestering
De cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van elk 2 uur.
Groepsgrootte
Minimaal 8 - maximaal 16 deelnemers.
Wat levert de cursus je op
- Opbouw van de verschillende benaderingswijzen (creatief expressief, reproductief en choreografisch).
- Het differentiëren vanuit de danselementen Tijd, Kracht en Ruimte.
- Handvatten voor het ontwerpen van nieuwe lesinhoud.
Jouw docenten
Maak kennis met de docenten van de cursus Danserderwijs
Eva-Luca Pouwer
Docent
Eva-Luca Pouwer is docent-onderzoeker bij ALO Amsterdam en het HvA-lectoraat Bewegen In en Om de School (BIOS). Binnen de ALO geeft ze danslessen en begeleidt ze studenten tijdens hun afstuderen. Voorheen werkte Eva-Luca voornamelijk binnen het culturele en sociaal-maatschappelijke domein als beleidsmaker, onderzoeker en (dans)docent. Haar voornaamste drijfveren: beweging, muziek en dans voor iedereen toegankelijk maken. In 2015 rondde Eva-Luca de opleiding Docent Dans af aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten met haar afstudeeronderzoek naar bewegend leren op eerste opvang scholen. Daarna volgde ze de master Arts & Society aan de Universiteit Utrecht.
Kyra Berhitoe
Docent
Kyra Berhitoe werkt als docent Dans bij de ALO in Amsterdam. Tijdens haar lessen focust ze niet alleen op dansvaardigheden, maar maakt ze juist de koppeling naar het onderwijs en de verschillende manieren waarop haar studenten dit kunnen toepassen. In 2014 rondde Kyra zelf de ALO af. Momenteel volgt zij de master Sport- en Beweeginnovatie waarin zij dans in het basisonderwijs een betere plek wil geven. Kyra: 'Dans geeft prioriteit aan experimenteren, bevordert creativiteit, werkt met emoties en zorgt voor interactie met andere mensen, muziek en het lichaam zelf.' Door het ontwikkelen van een innovatie hoopt Kyra dat vakleerkrachten gaan inzien hoe makkelijk zij deze kunnen toepassen in hun gymles.