Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Werk je als docent-onderzoeker, wijkdocent, fieldlab coördinator of onderwijsontwikkelaar in en met een community in de wijk? Heb je vragen over burgerparticipatie in onderwijs en onderzoek, ethisch werken met studenten in de wijk of stadsdocentschap? Sta je open voor zelfreflectie? In deze intensieve cursus word je begeleid in jouw kritische reflexiviteit. Deze vaardigheid is nodig om je eigen positie en rol binnen onderwijs en onderzoeksprojecten in de wijk te herkennen en erkennen.

Interesse? Mail ons!
(opent in nieuw venster)

Programma

Tijdens deze cursus gaat het niet alleen over de meerwaarde van projecten in de wijk. Welke uitdagingen kun je verwachten? En, het meest belangrijk, welke verandering vraagt dit van jezelf? Je wordt gevraagd om naar jezelf, je team, je werk, onderwijs en/of onderzoek te kijken met een kritische blik. Via analyse en reflectie van werkbezoeken leer je hoe je projecten in de wijk op een duurzame manier kan opzetten. De cursus biedt deelnemers in vier dagdelen de mogelijkheid kansen te verkennen die de grondslagen leggen voor een ethisch verantwoord en gemeenschapsgerichte aanpak.

Inhoud cursus
  • In een eerste theoretisch dagdeel vorm je een grondig begrip van ethiek in community-based onderwijs, onderzoek en community-engaged scholarship. Wat zijn de fundamentele ethische (leer)principes in community-based onderzoek en onderwijs en wat voor impact heeft dit op jou en jouw eigen rol en houding? 
  • Je maakt nader kennis met verschillende onderwerpen zoals “pedagogy of discomfort” , leren over kritisch reflexiviteit en de betekenis van machtsrelaties, , privacy en vertrouwelijkheid.
  • Er wordt een dagdeel besteed aan een werkbezoek aan lopende projecten in een van bestaande “Living Labs” uit ons netwerk. Een uitwisseling met eigen werkplekken in de wijk is ook mogelijk.
  • Tot slot volgt een gezamenlijke analyse van en reflectie op de werkbezoeken. Middels begeleide groepsdiscussies over de leerpunten verwerf je praktische vaardigheden en een kritische houding. 
Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Doelgroep

Onderzoekers, docent-onderzoekers (PREVENT), wijkdocenten, fieldlab / living lab coördinatoren, onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs binnen welzijn en zorg.

Cursusdagen

Startdata worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.

Kosten

De cursus kost € 950 (inclusief materiaal). Het studiemateriaal (sheets) en de manual ontvang je bij aanvang van de cursus. (Informeer naar gereduceerde tarieven voor HvA , PREVENT en HU medewerkers)

Toelating

De cursus is toegankelijk voor professionals die samen met partners bezig zijn met (de ontwikkeling) van onderwijs en onderzoek (in de context) van de wijk of stad.

Tijdsinvestering

Je hebt 3 lesdagen van 9.00-13.00 uur of van 13.00-17.00 uur. Én je hebt gedurende de looptijd van de cursus één veldwerkbezoek van een dagdeel.

Groepsgrootte

Minimaal 12 , maximaal 24 personen.

Waarom deze cursus?

  • Community Engaged Scholarship verbindt middelen, mensen en rijke bronnen die gevonden worden in academische instellingen met die van de wijken en gemeenschappen.
  • Samenwerken aan een maatschappelijke opdracht is hierbij het doel. Of dit partnerschap een onderzoeksproject, een stage of studentengroepswerk is, het vereist “tijd, bedachtzaamheid en nederigheid” (UC Berkeley, 2015).

Wat levert deze cursus je op?

  • Je vormt een grondig begrip en een kritisch houding m.b.t ethiek in community-based onderwijs, onderzoek en community-engaged scholarship
  • Je verwerft praktische vaardigheden, zelfkennis en reflexieve houding met als doel gemeenschappelijke ethische besluitvormingsvermogen in jouw onderwijs en onderzoek.
  • Je leert de (ethische) praktijk en veldwerk verkennen met betrekking tot rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en eigenaarschap in de gemeenschap.

Jouw docenten

  • Nadine Blankvoort, MSc

    Lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving, Hogeschool van Amsterdam

    Nadine Blankvoort is docent-onderzoeker bij de opleiding Ergotherapie en het lectoraat Ergotherapie: Participatie en omgeving. Zij onderzoekt inburgeringsprogramma’s voor vluchtelingen in Nederland. Binnen haar onderzoek gebruikt zij Critical Discourse Analysis en onderzoekt Nadine hoe ‘goede integratie’ omschreven is binnen burgerinitiatieven voor vluchtelingen in Nederland. Zij werkt hiervoor samen met de Universiteit van Maastricht: Reseach Group: Inequity, Participation and Globalisation. Daarnaast geeft Nadine les bij de HvA-opleiding Ergotherapie en de faculteit gezondheid over internationalisering en Gobal Health.

  • Annemarie Waal, MSc.

    Centre of Expertise Urban Vitality, Hogeschool van Amsterdam

    Annemarie Waal is docent-onderzoeker bij de opleiding Oefentherapie, onderwijskundige en beleidsmedewerker bij het Centre of Expertise Urban Vitality. Zijn is ambitie coördinator HvA Impact in de stad en o.a. programmamanager van de Living labs Urban Vitality en projecten als MUST - Moving Urban Sportvereniging van de Toekomst, Gezond leren presteren: ondersteuning gezonde voeding voor dansers in opleiding en Het AMSTELhuis

  • Soemitro Poerbodipoero, MSc

    Lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving, Hogeschool van Amsterdam

    Soemitro Poerbodipoero is docent-onderzoeker bij de opleiding Ergotherapie en het Lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving. Soemitro ontwikkelt als Comenius Senior Fellow nieuw onderwijs in en voor de wijk binnen de Faculteit Gezondheid gericht op het beter positioneren van de “Stadsdocent”. Soemitro doet als kandidaat Professional Doctorate Gezondheid en Welzijn onderzoek naar hoe gemeenschapsorganisatie Stichting Kraktie bijdraagt aan de gezondheid en het welzijn van senioren in Amsterdam Zuidoost.

Heb je een vraag?