Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Verhaal

Debby Marijnissen

Deelnemer post-hbo opleiding Coach in het Onderwijs

Debby Marijnissen, deelnemer post-hbo opleiding Coach in het Onderwijs

Debby Marijnissen is docent en docent-coach bij het Udens College en volgde in het jaar 2021-2022 de opleiding Coach in het Onderwijs. Ze deelt haar ervaringen en vertelt meer over hoe coaching op haar school is ingericht.

Wat heeft deelname aan de opleiding jou opgeleverd?
“De opleiding heeft me heel veel gebracht. Op de eerste plaats heb ik geleerd hoe je een goed coachgesprek kunt voeren. De kracht van stilte was een eye-opener. Daarnaast leerde ik hoe je een intervisie kunt begeleiden en hoe je nieuw beleid voor je school kunt bedenken, pitchen, uitvoeren en evalueren. Ook leerde ik veel van de ervaringen en hulpvragen die de andere deelnemers inbrachten in de groep; we konden alles bespreken waar we tegenaan liepen en gesprekstechnieken oefenen. Dit intensieve contact met de groep was heel fijn en gezellig. Dat zorgde bij mij ook voor de juiste motivatie om de opleiding goed af te ronden. Door alle informatie die we tijdens de opleiding kregen over loopbaanmogelijkheden, ben ik zelf ook gaan nadenken over mijn eigen baan. Volgend jaar ga ik een dag minder werken en me meer bezighouden met mijn eigen bedrijfje!”

Wat doe je momenteel op het gebied van coaching?
“Op dit moment ben ik docent en docent-coach. Ik begeleid vooral nieuwe collega’s. Zij hebben gemiddeld één keer in de twee weken een coachgesprek gedurende het schooljaar. Soms komen er ook zittende collega’s met een vraag of een onderwerp dat hen bezig houdt. Samen bespreken we of het blijft bij één gesprek of dat we een paar gesprekken nodig hebben. Daarnaast organiseren we bij het Udens College ook intervisiebijeenkomsten (dit doe ik samen met de andere docentcoaches). Deze intervisie vormt een vast onderdeel van het inductieprogramma en soms komt er een vraag binnen van een groep collega’s. Afhankelijk van de vraag en de groep bepalen we de vorm van de intervisie. Zo hebben we met de onderwijsassistenten tijdens een studiedag een vorm van inspringtheater gedaan.”

Wat speelt er verder bij het Udens College op het gebied van coaching?
“Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van nieuw beleid op het gebied van zij-instromers. Daar komt meer bij kijken dan ik dacht. Het moet schoolbreed worden ingezet en daarom loopt het proces over meerdere schijven. Daarnaast intensiveren we de samenwerking met de havo/vwo-locatie. Verder werk ik bij het Udens College al een paar jaar met leerlingacteurs. Karen Oosterink, de bedenkster van deze methodiek, heeft leerlingen opgeleid tot trainingsacteur en een collega en mij opgeleid tot begeleider van deze sessies. Leerlingen leren een klas te spelen op een bepaald drukteniveau, zich aan te passen aan het gedrag van de docent, te observeren en feedback te geven. Zo kunnen we docenten met hulpvragen helpen om in een veilige setting dingen uit te proberen. Dit jaar is het voor het eerst een vast onderdeel van het inductieprogramma. Elke nieuwe collega krijgt een trainingssessie.”

Zijn er nog dingen die je wilt ontwikkelen of delen?
“Ik zou nog meer willen leren over zittende collega’s. Mensen die al jaren op school werken en ergens tegen aan lopen. Door gesprekken met anderen te voeren leer ik bovendien ook veel over mezelf. Ik denk meer na over hoe ik zelf mijn werkzaamheden en bepaalde situaties aanpak.”