HvA scoort goed bij onderzoeksaanvragen met Europees tintje

2 okt 2024 10:11 | Afdeling Communicatie

Vier teams van onderzoekers hebben hun onderzoeksaanvraag gehonoreerd gekregen. Het gaat om een pilot van SIA die onderzoekers in staat stelt vernieuwende samenwerkingsverbanden op te zetten met partners in Europa. Ieder team ontvangt 100.000 euro. De partners leggen gezamenlijk de andere helft van het benodigde geld bij. De looptijd van de onderzoeken is maximaal 2 jaar. Vanuit de HvA waren vijf aanvragen ingediend. Vier daarvan zijn gehonoreerd.

Leeftijdsinclusieve retail: met instore technologieën de winkelbarrières van ouderen in Europa verlagen - Tibert Verhagen, Jacqueline Arnoldy

Om klanten weer naar winkels te trekken, investeren winkeliers steeds meer in opkomende digitale technologieën zoals apps, interactieve en digitale schermen, sociale robots en zelfscankassa’s, Deze instore technologieën slaan vooral bij jongere klanten aan, oudere klanten blijken door hun beperkingen (o.a. zien, horen, mobiliteit, informatieverwerking en digitale vaardigheden) nog steeds veel barrières te ervaren. Met dit project onderzoekt het nieuwe consortium van twee hogescholen en drie buitenlandse universiteiten hoe instore technologieën ouderen in Europa kunnen helpen bij het wegnemen van barrières om tot een goede winkelervaring te komen.

Awe in Immersive Art for Societal Transformation - Martijn de Waal, Jaz Hee-jeong Choi

Met dit project ontwikkelen we een Europees netwerk gericht op transdisciplinaire innovatie rondom artistieke betrokkenheid als katalysator voor maatschappelijke transformatie, met een focus op immersieve kunst. Het adresseren van de behoefte binnen het professionele veld aan onderzoek naar de multisensorische, technosociale impact van immersieve kunst op collectieve verandering staat hierbij centraal. Door psychologische inzichten over het gevoel van 'ontzag' en de praktijk van culturele bemiddeling te integreren, onderzoekt het project hoe immersieve kunstervaringen en nieuwe vormen van betrokkenheid kunnen worden ontworpen om maatschappelijke transformatie te bevorderen. Met het project wordt een strategische basis gelegd voor multidisciplinaire en sectoroverschrijdende samenwerking.

Smart Buildings for Climate Neutral Cities – Renée Heller, Mark van Wees ( in samenwerking met U!REKA-partners)

Gebouwen gebruiken veel energie. Door gebouwen slimmer te maken kan energie worden bespaard en ook de knelpunten in de stroomvoorziening worden aangepakt. Maar daartoe is nog veel onderzoek nodig, in Nederland en in Europa. Welke slimme innovaties passen bij welk gebouw? Onderzoekers gaan met Europese partners onderzoek doen naar slimme gebouwen op hun eigen universiteitscampus.

Understanding durability in circular business models, Lori Divito, Jakomijn van Wijk

De textiel- en kledingindustrie staat onder druk om de negatieve gevolgen voor het milieu en de maatschappij te verminderen. Een veelbesproken strategie is het verlengen van productlevenscycli waarvoor duurzamere producten nodig zijn. Er is een begrip van duurzaamheid aan het ontstaan dat verder gaat dan materiaalsterkte en ook emotionele, sociale en functionele duurzaamheid omvat. Bedrijven vinden het echter moeilijk om duurzaamheid op te nemen in duurzame en circulaire bedrijfsmodellen, vooral wanneer er sprake is van ’degrowth’ of ‘slow growth’. Ons project onderzoekt duurzaamheid, waarbij we ons richten op definities van duurzaamheid en hoe duurzaamheid wordt opgenomen in circulaire bedrijfsmodellen.

Meer informatie op: SIA call Pilot Netwerkontwikkeling Richting Europa 2024