HvA start nieuwe collegejaar

30 aug 2024 09:00 | Afdeling Communicatie

Op de HvA is op 29 augustus het startschot gegeven voor het nieuwe collegejaar. Het College van Bestuur gaat vandaag langs op alle faculteiten.

Collegevoorzitter Jopie Nooren had in haar speech bijzondere aandacht voor de plannen van het nieuwe kabinet. “Het ontbreekt aan trots voor het hbo.”

Bezuinigingen hoger onderwijs 'onbegrijpelijk'

Nooren noemde de voorgestelde bezuinigingen op het hoger onderwijs onbegrijpelijk: ‘In een tijd van grote tekorten aan personeel in sectoren die van cruciaal belang zijn voor het functioneren van onze samenleving, zijn de voornemens van dit kabinet onbegrijpelijk. Juist aan de hogescholen leiden we professionals op die na hun studie aan de slag gaan in de gezondheidszorg, techniek, het onderwijs en veel andere maatschappelijk zeer relevante sectoren. Die vakmensen hebben we hard nodig. Hierop bezuinigen is onbegrijpelijk en echt de omgekeerde wereld’.

De oproep van Nooren sluit aan op de boodschap van alle hogescholen waarin het kabinet wordt opgeroepen niet te bezuinigen op het hoger onderwijs. Help de hogescholen om goed opgeleide vakmensen af te leveren. Daarvan profiteert heel Nederland.