Terugblik op 2023 in cijfers en gezichten

25 jun 2024 16:00 | Afdeling Communicatie

Het jaarverslag van de HvA over 2023 is verschenen. Daarin leggen we als hogeschool verantwoording af over de behaalde resultaten. Lees je liever wat HvA'ers in hun werk hebben bereikt in 2023? Ga dan naar de speciale editie van het Impact Magazine, de special 23x’23.

In de special 23x’23 lichten we drieëntwintig mensen uit die in 2023 iets moois hebben neergezet. Zoals Nourdin el Yaacoubi die bij Tune In studenten begeleidt in hun eerste onzekere stappen in het hoger onderwijs. Of Marta Malé-Alemany die in het Robotlab studenten samen met onderzoekers, bedrijven en organisaties laat werken aan de grootste maatschappelijke uitdagingen. “Het bewijst eens te meer dat de drijvende krachten van onze hogeschool geen processen, programma’s of projecten zijn, maar mensen,” aldus voorzitter Jopie Nooren.

Jaarverslag 2023

Toch een voorkeur voor processen, programma’s en projecten? Lees dan het complete jaarverslag . Onder veel meer lees je daar dat 7250 studenten in 2023 met een diploma de hogeschool verlieten om aan de slag te gaan in de metropoolregio Amsterdam. En dat meer dan 200 docenten de vernieuwde basiskwalificatie didactische bekwaamheid behaalden. Hoe we medewerkers stimuleren om zich te blijven ontwikkelen, met oog voor de werkbalans. Wat we deden om het onderwijs flexibeler te maken, en de onderwijslogistiek beter. Hoe we het welzijn van studenten verbeteren (door naar ze te luisteren).

Je leest ook dat 709 onderzoekscollega’s, onder wie 72 lectoren, werken aan oplossingen van maatschappelijke vraagstukken. Voorbeelden daarvan zijn: de leefbaarheid van Amsterdam Nieuw-West, de verduurzaming van bedrijventerreinen, senioren zo lang mogelijk zelfstandig thuis laten wonen, het stimuleren van vrouwen in ondernemerschap en de inzet van verbeelding om mensen duurzaam naar werk te begeleiden.

Het positieve resultaat waarmee we het jaar 2023 afsloten, € 2,6 miljoen bij een omzet van € 542,7 miljoen, is toegevoegd aan de algemene reserve om onze financiële weerbaarheid te versterken.