HvA kiest Miles Schleifer als Photographer in Residence

10 jul 2024 16:58 | Afdeling Communicatie

Miles Schleifer werd op 2 juli verkozen tot de Photographer in Residence (PiR) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) voor het studiejaar 2024-2025. Jaarlijks kiest een wisselende jury een aansprekende fotograaf uit de afstudeerexpositie Fotografie van de Rietveld Academie.

Bij bijzondere gelegenheden zal Schleifer (foto: midden) voor de HvA een kunstwerk maken. Daarnaast zal hij de gelegenheid krijgen om zijn werk op de HvA-locaties te exposeren.

Juryrapport

De jury vond de kwaliteit van de werken uitzonderlijk hoog en daardoor was het een enorme uitdaging om een ​​winnaar te kiezen. De jury was zeer onder de indruk over het materiaal, technologieën en technieken van de inzendingen. Eén kunstenaar viel op: Miles Schleifer. Met zijn werk 'Cloud Chamber' verheft hij het gewone tot een esthetisch ritueel en nodigt daardoor kijkers uit om nog eens goed te kijken en de complexiteit van de wereld te waarderen. De jury was onder de indruk van zijn oog voor detail en lichtgebruik en kijkt ernaar uit om te zien welke bijdragen hij voor de HvA zal creëren.

Collectie kunst

Sinds 2015 werkt de HvA samen met de Gerrit Rietveld Academie aan het Photographer in Residence-programma. Zo wordt de eigen kunstcollectie aangevuld met origineel werk van een jonge, in Amsterdam opgeleide kunstenaar. De kunstenaar krijgt de kans om een nieuw publiek te bereiken. Eerdere PiR's waren Martino de Grandis (2023) en Michel Sylla (2022).

De jury bestond dit jaar uit: Jopie Nooren (voorzitter CvB), Maaike Snoek (collectiebeheerder Kunst en Erfgoed), Esther Ras (decaan faculteit Techniek), Tamara Witschge (lector), en Nicolette Moors (bestuurssecretaris CvB).

Foto: ©Gerrit Rietveld Academie, Dawid Dobosz.