Decaan Nynke van Dijk herbenoemd voor vier jaar

decaan van de faculteit Gezondheid en de faculteit Bewegen, Sport en Voeding

9 jul 2024 11:46 | Afdeling Communicatie

Nynke van Dijk wordt per 1 september 2024 herbenoemd als decaan van de faculteit Gezondheid en de faculteit Bewegen, Sport en Voeding voor de komende vier jaar.

Afgelopen periode heeft Van Dijk gewerkt aan een stevig fundament voor beide faculteiten. De covidperiode en het herstel daarvan hebben veel impact gehad en aandacht van Nynke gevraagd. Ze heeft keuzes durven maken in onderdelen die niet meer financieel gezond waren, in de organisatie en in de verbinding tussen het praktijkgerichte onderzoek en het onderwijs. Nynke heeft organisatiebreed bijgedragen aan het versterken van de wendbaarheid en weerbaarheid van de organisatie, de kwaliteit van het onderzoek en de werkgeversrol.

Nu is het tijd voor uitvoering en verdieping op de ingezette koers voor de faculteiten en de relatie met samenwerkingspartners in de metropoolregio Amsterdam. Van Dijk gaat de samenwerking met het werkveld verder versterken om samen de personeelstekorten in de zorg terug te dringen en gezond leven en bewegen te versterken. Om de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren is een stevige verbinding met de kernlectoraten van groot belang.

Van Dijk ziet voor de beide faculteiten een belangrijke opdracht in het creatief en zorgvuldig opleiden van jonge professionals, samen met de partners in de stad, naast het samen ontwikkelen van bij-, om- en nascholing. “De komende tijd wil ik me meer richten op de inhoud van het onderwijs en het praktijkgericht onderzoek. Waarbij ik zelf graag weer vaker voor de klas sta. Vanuit die ervaring kan ik ook betere beleidskeuzes maken.”

De nieuwbouw van het Nicolaes Tulphuis (Gezondheidscampus) en de verbouwing van het Dr. Meurerhuis (Sportcampus) zijn belangrijke dossiers die de decaan samen met deskundige collega’s begeleidt. Ook haar focus op het effectief besturen van twee faculteiten met oog voor de verschillende culturen, zet zij voort. Daarnaast zal Van Dijk de samenwerking met de faculteit Techniek intensiveren, omdat de faculteiten een gebouw, maar vooral ook inhoudelijke opdrachten delen. Zij zal zich hogeschoolbreed blijven inzetten voor het leiderschap om te zorgen dat we vanuit goed werkgeverschap samen gedragen keuzes maken binnen de krapper wordende financiële kaders.

Jopie Nooren namens het College van Bestuur: “Het toekomstgericht en professioneel sturing geven aan onderwijs en praktijkgericht onderzoek op de gebieden gezondheidszorg, voeding, sport en bewegen zijn in goede handen bij Nynke. Dat is in de afgelopen jaren gebleken. De maatschappelijke uitdagingen zijn fors. Ik ben vol vertrouwen dat Nynke door sterkere interne en externe samenwerkingen hier de komende jaren een positieve en effectieve bijdrage aan zal blijven leveren. Dat geldt binnen onze organisatie bijvoorbeeld ook voor het borgen van de kwaliteit van en samenhang tussen ons onderwijs en praktijkgericht onderzoek.”

Naast haar baan als decaan is Nynke van Dijk bijzonder hoogleraar ‘Medisch Onderwijs en Opleiden van Zorgprofessionals’ in het Amsterdam UMC. Tevens is zij recent benoemd tot bestuurslid van het Rathenau Instituut dat zich bezighoudt met de impact van wetenschap, innovatie en technologie op de samenleving.