Esther Ras herbenoemd als decaan van de faculteit Techniek

25 jun 2024 16:59 | Afdeling Communicatie

Esther Ras wordt per 1 september 2024 herbenoemd als decaan van de faculteit Techniek voor een periode van vier jaar.

Esther Ras heeft samen met haar teams in de afgelopen jaren een nieuwe visie op onderwijs en onderzoek ontwikkeld. Ze heeft zorggedragen voor een betere organisatorische inbedding van het onderzoek en voor een meer inhoudelijke verbinding tussen onderwijs en onderzoek. Daarnaast was de verhuizing van een groot deel van de activiteiten van de faculteit naar het Jakoba Mulderhuis een complexe en uitdagende opdracht.

Dit is een mooie basis om in de komende jaren op voort te bouwen onder andere via de stapsgewijze implementatie van de community’s of practice. Daarbij is het versterken van de samenwerking in de regio met het bedrijfsleven en maatschappelijke partners en andere onderwijs- en kennisinstellingen essentieel. Om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de tekorten in de technieksector wordt samen met deze partijen het aanbod van om-, bij- en nascholing versterkt.

Het faculteitsplan en de visie op onderwijs en onderzoek van de faculteit worden in 2025 geëvalueerd. Een van de invalshoeken is om over de grenzen van opleidingen en onderzoeksprogramma’s te werken met aandacht voor de positionering en bredere benutting van de labs. De geplande nieuwbouw van het Tania Leonhuis geeft de mogelijkheid om de samenwerking tussen de daar gevestigde opleidingen Forensisch Onderzoek en Biomedische Technologie met de opleidingen en het praktijkgerichte onderzoek van de faculteit Gezondheid te versterken.

HvA-breed blijft Ras zich inzetten voor de aandacht voor diversiteit en inclusie en het versterken van de regie op het eigen studiepad van de studenten.

Dit alles met blijvende aandacht voor het financieel gezond blijven van de faculteit en het welzijn van medewerkers en studenten.

Esther Ras: “Ik ben blij met het vertrouwen dat blijkt uit mijn herbenoeming. Ik zie er naar uit om voort te bouwen op het fundament dat we hebben gebouwd. In de faculteit met het facultaire team, met de overige decanen en het College van Bestuur en zeker ook met onze samenwerkingspartners binnen de technieksector.”

Jopie Nooren, voorzitter van het College van Bestuur: “Esther heeft de faculteit de afgelopen jaren op inspirerende en verbindende wijze geleid. Vanuit het prachtige Jakoba Mulderhuis kunnen de strategische samenwerking binnen en buiten de faculteit versterkt worden, om te komen tot toekomstgericht technisch onderwijs en onderzoek dat nog sterker in verbinding staat met andere faculteiten en de maatschappelijke opgaven in de metropoolregio Amsterdam.”