En de winnaar van Docent van het Jaar 2024 is…

6 jun 2024 19:00 | Studentenzaken

Bob Verkleij, docent bij de opleiding Aviation, is verkozen tot HvA-Docent van het Jaar 2024. Dat werd op donderdagavond 6 juni bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking in FLOOR.

Feestelijke uitreiking

Het leek wel de uitreiking van de Oscars bij cultureel centrum FLOOR. Gasten arriveerden over de rode loper en kwamen binnen in zomerse sferen, terwijl er live gitaarmuziek werd gespeeld. Het mag ook wel eens; alle aandacht voor de docent. De stem van studenten stond letterlijk en figuurlijk centraal deze avond en zij zetten hun favoriete docent met liefde in het zonnetje.

Aan het begin van de avond stonden we stil bij het verdrietige overlijden van CMD docent en meervoudig winnaar van Docent van het Jaar, Charlie Mulholland.

Met de verhalen van hun studenten worden de genomineerde docenten voorgesteld aan het publiek. Oud-winnaar John Temmen vertelt hoe het voor hem was om in de top 3 te zitten van Docent van het Jaar 2023 en winnaar van het HvA-Poëziefestival 2024, Lisa Tsibidakis, draagt een gedicht voor dat ze speciaal voor deze avond schreef. Daarna begint het spannendste onderdeel voor de docenten: de bekendmaking van de top 3. Net als ieder jaar ontvangen de drie prijswinnaars een geldbedrag, bedoeld om te gebruiken in het onderwijs.

Derde en tweede plaats

De derde prijs wordt als eerste bekendgemaakt en gaat dit jaar naar Hein Bijvoet (FDMCI), een docent die al 20 jaar bij de HvA werkt en iedere dag nog van zijn studenten leert. De jury: ‘Je maakt je hard voor de studenten van vandaag door hun behoeftes niet alleen te zien, maar ook te benoemen.’ De tweede plaats is voor naar Sander Schroevers (FBE). Volgens de jury doet hij veel met diversiteit en neemt hij zijn inspirerende verhalen uit zijn persoonlijke leven mee in zijn lessen.

Eerste plaats

De docent die er met de titel HvA-Docent van het Jaar 2024 vandoor gaat, is Bob Verkleij. Na zijn mini-college aan de jury, wisten de studenten uit de jury nog elk woord na te vertellen, en dat over een technisch onderwerp waar ze niks van wisten. ‘Je geeft betekenis aan de stof door jouw praktijkervaring te delen met de studenten. Dit ervaarden we als erg waardevol en als een prettige manier van kennis overbrengen.’

Een student die hem nomineerde vertelde: "Hij staat altijd aan de kant van de studenten." "Hij weet veel over de inhoud en weet dat met veel enthousiasme over te brengen aan de studenten"

Over Docent van het Jaar 2024

Docent van het Jaar is een manier van de HvA om studenten een stem te geven over wat voor hen een goede docent is en om hun docenten in het zonnetje te zetten.

In april hebben studenten video’s opgenomen bij videozuilen op de campus om een mooi verhaal over hun docent te delen. Zo nomineerden ze hun docent voor de titel ‘HvA-Docent van het Jaar 2024’. Uit deze video’s komen de mooiste verhalen en het geeft een inkijkje in wat studenten een goede docent vinden. Namelijk:

“Ze staat altijd klaar voor elke student en zet de student op één.” Student Fysiotherapie

"Hij staat altijd aan de kant van de studenten." "Hij weet veel over de inhoud en weet dat met veel enthousiasme over te brengen aan de studenten." Student Aviation

"Hij is heel betrokken en heel geïnteresseerd in de leerlingen en hij steekt er heel veel tijd in om te helpen" "Als je hem een vraag stelt; he goes all out!" Student CMD

“Ze kan heel fijn inspelen op wat de studenten nodig hebben en waar we echt behoefte aan hebben. Ze ziet ons niet als klas, maar ze ziet ons als mensen die iets kunnen bereiken en iets kunnen neerzetten.” Student Bestuurskunde

De genomineerde docenten staan tijdens de uitreiking in het zonnetje, maar alle docenten waarvoor een video is opgenomen, hebben sowieso al gewonnen voor die student(en). En daar gaat het om bij Docent van het Jaar: waardering van de studenten voor de docenten!