Jakoba Mulderhuis ontvangt keurmerk duurzaam gebouw

15 mei 2024 12:57 | Afdeling Communicatie

Het Jakoba Mulderhuis (JMH) op de Amstelcampus van de Hogeschool van Amsterdam heeft op 14 mei het BREEAM-NL oplevercertificaat ‘Excellent’ (de 1 na hoogste waardering) ontvangen. Daarmee behoort het gebouw van de faculteit Techniek tot de meest duurzame onderwijsgebouwen van Nederland en Europa.

In het gehele bouwproject beoordeelt een onafhankelijke deskundige (assessor) of het gebouw en het bouwproces voldoet aan talrijke criteria zoals het management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, ecologie en vervuiling. De Dutch Green Building Council (DGBC) is ontwikkelaar en beheerder van het keurmerk in Nederland en stelt vast of voor de criteria voldoende punten zijn behaald. Voor het Excellent keurmerk is minimaal 70% vereist.

Hans Wichers Schreur, directeur Vastgoed en Huisvestingsbeleid HvA: “we hebben de afgelopen jaren met het bouw- en projectteam veel energie gestoken in het BREEAM proces en we zijn dus ook heel blij dat het certificaat nu is toegekend. Voor de nieuwbouw op de Gezondheidscampus gaan we nog een stapje hoger en richten we ons op het behalen van BREEAM Nieuwbouw Outstanding’.

Toekomstbestendig

Het Jakoba Mulderhuis is flexibel, energie-efficiënt en toekomstbestendig. Het gebouw – dat werd ontworpen door 2 oud-HvA bouwkunde studenten - is in september 2022 in gebruik genomen. Het gebouw is voorzien van zonnepanelen, vleermuis- en zwaluwkasten, klimaatplafonds, heeft een goede thermische en luchtdichte schil, automatische zonwering in de atriumkap, ledverlichting, gezonde luchtkwaliteit, duurzame materialen, hergebruikt meubilair, een groen dak, zon- en geluidwerend glas, join-the-pipe watertappunten en heeft energielabel A++. Voor verwarming en koeling wordt gebruik gemaakt van de WKO bron waar ook het Kohnstammhuis en het Theo Thijssenhuis op zijn aangesloten.

Meer info over het Jakoba Mulderhuis: Duurzaamheid - HvA