Miljoenensubsidie voor samenwerking mbo, hbo en bedrijfsleven

21 jun 2023 13:45 | Afdeling Communicatie

Jongeren opleiden zodat zij de juiste vaardigheden hebben voor de regionale arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Dat is een van de doelen van een breed samenwerkingsverband van regionale overheden, een ROC en de HvA. Het kabinet heeft hiervoor een subsidie toegekend van ruim 15 miljoen.

De HvA is betrokken bij de Green Tech Campus en Circulair en Digitaal in Denken, Leren en Doen. “Wij doen mee omdat we meer onderdeel willen worden van samenwerkingsverbanden op het gebied van leven lang ontwikkelen,” vertelt programmamanager regionale samenwerkingen Ronald Kleijn.

Jongeren opleiden zodat zij de juiste vaardigheden hebben voor de regionale arbeidsmarkt van vandaag en morgen, medewerkers van het regionale bedrijfsleven blijvend inzetbaar houden door om- en bijscholing en de innovatiekracht van het mkb stimuleren. Zo wil het samenwerkingsverband het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar laten aansluiten en daarmee ook het arbeidstekort terugdringen.

De HvA gaat de samenwerking zoeken tussen de practoraten in het mbo (dat zijn plekken in het mbo waar praktijkgericht onderzoek wordt uitgevoerd) en de lectoraten van de hogeschool. “We willen vooral meer gaan samenwerken aan energietransitie en digitalisering, dat zijn belangrijke onderwerpen . Dat moet er toe leiden dat de instroom in die sectoren omhoog gaat.”

Volgens Kleijn passen de plannen goed bij de plannen die de HvA heeft met Leven Lang Ontwikkelen. “We hebben Make IT Work en Be An Engineer, waarin we professionals in korte tijd omscholen naar de ICT of de techniek. Het zou mooi zijn als we dat soort programma’s kunnen verbinden aan de samenwerkingsverbanden die we nu aangaan. Dan kan je opschalen en dus veel meer bedrijven gaan bedienen.”

Transitie naar een duurzame en digitale economie
Sofyan Mbarki (Voorzitter Platform Economie van de Metropoolregio Amsterdam en Amsterdamse wethouder Economische Zaken en MBO): “Het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen niet zonder elkaar. Met deze subsidie stimuleren we verdere samenwerking tussen het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs in de ICT en techniek. En nóg belangrijker, we maken deze samenwerking duurzamer en voor de lange termijn. Zo dragen we gezamenlijk bij aan het wendbaarder en weerbaarder maken van jongeren, met toekomstgerichte opleidingen en de juiste vaardigheden voor de regionale arbeidsmarkt. Tegelijkertijd helpen we mkb-bedrijven met om- en bijscholing van medewerkers en stimuleren we innovatie. Zo pakken we samen de arbeidskrapte aan en dragen we bij aan de klimaatopgave.”

Ronald Kleijn, Programmamanager Regionale Samenwerkingen

Publiek-private samenwerkingen

Nederland investeert al enige jaren in publiek-private samenwerkingsverbanden (pps'en) om de aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven te versterken. Een goede aansluiting is belangrijk zodat mensen zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen en innovaties in het bedrijfsleven worden gestimuleerd. Naast de HvA zijn bij deze samenwerking het ROC van Amsterdam - Flevoland, de Hogeschool Windesheim in Almere, de provincies Noord-Holland en Flevoland en de gemeenten Amsterdam, Almere en Lelystad betrokken.

Koplopers

In april konden consortia hun aanvraag indienen. Een beoordelingscommissie heeft vijftien consortia geselecteerd, waaronder de Green Tech Campus MRA en de MRA Circulair en Digitaal in Denken, Leren & Doen. Deze consortia gaan publiek-privaat beroepsonderwijs opzetten. Met de bijdrage van het Nationaal Groeifonds, kunnen bestaande publiek-private samenwerkingen worden uitgebreid, om zo meer scholieren, werkenden en werkzoekenden klaar te stomen voor de techniek of ICT. Een voorwaarde voor de toekenning van de Rijksbijdrage was dat de samenwerkingspartners ook budget kregen vanuit, overheid, bedrijfsleven en onderwijs.

Lees hieronder meer over de projecten waarin de HvA meedoet

Om de energietransitie in de regio te versnellen, richt 'Green Tech Campus MRA' zich op de drie pijlers: gebouwde omgeving, energievoorziening en e-mobility. Door gebruik te maken van de kracht van de samenwerkingsverbanden - pps'en - die zich al bewezen hebben in de praktijk, slaan de partijen de handen ineen en richten zij zich op het ontwikkelen van vakmensen met de juiste skills die zich continu blijven ontwikkelen, zowel tijdens de studie als tijdens hun werkzame leven. Hiervoor is voldoende instroom binnen de techniek een voorwaarde. Ook richt de Green Tech Campus zich op technologische en sociale innovatie en een betere innovatieadoptie door mkb-bedrijven en onderwijs.

MRA Circulair en Digitaal in Denken, Leren & Doen zet zich in op het verkleinen van de 'skills gaps' in het mkb op het gebied van circulaire economie en digitalisering in de Metropoolregio Amsterdam. De focus ligt op het waarborgen van concurrentiekracht en duurzaam verdienvermogen in de regio. Om deze uitdagingen in de circulaire en digitale economie aan te gaan, worden de krachten uit het onderwijs en bedrijfsleven en overheidsinstanties in de regio gebundeld. De aanpak bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste wordt er gefocust op innovatie en infrastructuur, waarbij partners gezamenlijk experimenteren, leren en co-creëren. Ten tweede wordt talentontwikkeling gestimuleerd door onderwijsvernieuwing, flexibilisering en personalisering. Ook wordt er ingezet op Leven Lang Ontwikkelen voor professionals. Ten slotte wordt er gewerkt aan het versterken en verduurzamen van het consortium door samenwerking, kennisuitwisseling en uitbreiding van het ecosysteem.