City Net Zero

Europese samenwerking rondom het klimaatvraagstuk

U!REKA geselecteerd als European University Alliance

20 jul 2023 11:06 | City Net Zero

Het Europese samenwerkingsverband U!REKA (Urban Research and Education Knowledge Alliance) is geselecteerd voor financiering in het kader van Europese Universiteiten (EUI) 2023. De Hogeschool van Amsterdam is één van de kernpartners bij het U!REKA SHIFT programma en City Net Zero gaat aan de slag met Werkpakket 5, dat zich richt op Europese kennisontwikkeling en kennisvalorisatie voor een aantal duurzame transities.

Op Europees gebied intensiveert de samenwerking rondom het klimaatvraagstuk.

“We trekken als Europese kennisinstellingen steeds vaker samen op in voorstellen, en participeren met andere spelers zoals gemeentes in Europese kennisnetwerken. Het recent toegekende U!REKA SHIFT programma biedt ons de kans deze samenwerking en uitwisseling te verdiepen met de U!REKA partners. We kunnen die uitwisseling nu structureel gaan programmeren en internationale teams van experts vormen, waar ook studenten van de instellingen een plek in krijgen. Daarnaast krijgen we middelen om gezamenlijk ondernemerschap en innovatie te bevorderen vanuit het relevante onderwijs en onderzoek dat de instellingen in het netwerk doen. Onder de streep streven we zo naar een versnelling van de Europese klimaattransitie, en positioneren we hogescholen hier als belangrijke spelers.” Felia Boerwinkel, programmamanager City Net Zero.

Lees hier het HvA-brede artikel over de toekenning van de U!REKA aanvraag.