Centre for Financial Innovation
dr. E. Bos (Eltje)
Emeritus lector Culturele en Sociale DynamiekEltje Bos is emeritus lector Culturele en Sociale Dynamiek. Met het lectoraat onderzocht zij hoe sociale en culturele activiteiten de leefbaarheid in de stad kunnen vergroten in een tijd waarin subsidies slinken en burgers zelf initiatieven ontplooien. Ze besteedde daarom ook aandacht aan het versterken van de ondernemersvaardigheden van de sociale en culturele professionals.
Eltje Bos is in 2011 gepromoveerd met het proefschrift "Beleid voor cultuur en immigranten: rijksbeleid en uitvoeringspraktijk 1980-2004" bij de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
Op 13 januari 2015 sprak Eltje haar lectorale rede "Twee oren en één mond" uit.
-
Forum theatre as participatory action research with community workers
de Kreek, M., Bos, E., & von Salisch, M. (2022). Forum theatre as participatory action research with community workers. In E. Huss, & E. Bos (Eds.), Social Work Research Using Arts-Based Methods (pp. 139-147). (Research in Social Work). Policy Press.
-
De taal van de participatiewerker
de Kreek, M., Brinkhuijsen, A., Bos, E., van Vliet, P., Vis, A., & Tubbing, C. (2021). De taal van de participatiewerker: Vierdimensionaal werken tussen personen, activiteiten, buurtlocaties en netwerken. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Culturele en Sociale Dynamiek.
-
Picture your Story – Foundation Bricks
de Kreek, M., Abu Ghazaleh, N., Barel, A., Bos, E., van Maris, E., Janssen, E., Garlytska, D., Paskevicius, R., Reilent, K., Seikleja, K., Naumoski, M., Pipidzanoska, I., Jordanoski, H., Carmona Tapia, S., & Vicent Bohorquez, J. (2020). Picture your Story – Foundation Bricks. Storytelling Centre. https://pictureyourstory.eu/guidelines/
-
Social initiatives around refugees
Abu Ghazaleh, N., & Bos, E. (2019). Social initiatives around refugees. Hogeschool van Amsterdam, Maatschappij en Recht.
-
Theater
de Kreek, M., von Salisch, M., & Bos, E. (2019). Theater. In P. van Heijst, N. de Vos, & S. Keinemans (Eds.), Arts-Based Research Voor Het Sociaal Domein: Op kunsten gebaseerd praktijkgericht onderzoek (pp. 91-117). Coutinho.
-
Andere vaardigheden vereist
van Vliet, P., Straathof, A., Bos, E., & de Zeeuw, A. (2018). Andere vaardigheden vereist. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, 2018(Nummer 3), 46-47.
-
Art in social work practice
Huss, E. (Ed.), & Bos, E. (2018). Art in social work practice: theory and practice : international perspectives. (First ed.) Routledge.
-
Verbinding als motor van het sociale domein in Amsterdam Noord
de Kreek, M., Brinkhuijsen, A., Veldboer, L., & Bos, E. (2018). Verbinding als motor van het sociale domein in Amsterdam Noord: een verkenning van informeel en formeel sociaal werk in de Molenwijk en Tuindorp Oostzaan. Hogeschool van Amsterdam, Maatschappij en Recht.
-
Wat doet de participatieprofessional?
de Zeeuw, A., van Vliet, P., de Kreek, M., Straathof, A., Faddegon, K., Bos, E., Essen, E., van Wijk, E., Laws, D., & de Gooijer, H. (2018). Wat doet de participatieprofessional? Hogeschool van Amsterdam, Urban Management.
-
Maak van sociaal werk een 'meertalig' creatief beroep
de Vos, N., Bos, E., & Jansen, E. (2018). Maak van sociaal werk een 'meertalig' creatief beroep. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, 2018(2), 25-28.
-
Uit de kunst in de wijk
Bos, E. (2018). Uit de kunst in de wijk. In C. Nieuwboer, & M. Reijners (Eds.), Verandering begeleiden: een agogische basis voor sociaal werkers (pp. 17-33). Noordhoff Uitgevers.
-
Samen werken aan een inclusieve wijkeconomie in Amsterdam Zuidoost
Meulemans, W., Meerman, M., Bos, E., & Wildeboer, M. (2017). Samen werken aan een inclusieve wijkeconomie in Amsterdam Zuidoost. Hogeschool van Amsterdam, Urban Management.
-
Eindverslag collaboratief leren in een fieldlab in Amsterdam Oost
Abdallah, S., Brinkhuijsen, A., Bos, E., Hamersma, S., Huijghe, E., & van Vliet, P. (2017). Eindverslag collaboratief leren in een fieldlab in Amsterdam Oost. Hogeschool van Amsterdam.
-
Rapport onderzoek schoolkeuze Dapperbuurt
Bos, E., van Ham, T., & van Vliet, P. (2017). Rapport onderzoek schoolkeuze Dapperbuurt: Fieldlab Oost. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Collaborative learning in local partnerships for public value
Bos, E., de Zeeuw, A., van Vliet, P., & de Kreek, M. (2017). Collaborative learning in local partnerships for public value: a multiple case study. 1. Paper presented at Europeaan Conference of Social Work Research 2017, Aalborg, Denmark.
-
Opbouwwerk als sociale ontwikkelingsstrategie
Gradener, J., van Vliet, P., & Bos, E. (2017). Opbouwwerk als sociale ontwikkelingsstrategie. In M. Spierts, A. Sprinkhuizen, M. Scholte, M. Hoijtink, E. de Jonge, & L. van Doorn (Eds.), De brede basis van het sociaal werk: grondslagen, methoden en praktijken (pp. 257-271). Coutinho.
-
Playfully towards new relations
de Kreek, M., & Bos, E. (2017). Playfully towards new relations. In S. Majoor, M. Morel, A. Straathof, F. Suurenbroek, & W. van Winden (Eds.), Lab Amsterdam: working, learning, reflections (pp. 78-88). THOTH.
-
Spelenderwijs naar nieuwe verhoudingen
de Kreek, M., & Bos, E. (2017). Spelenderwijs naar nieuwe verhoudingen. In S. Majoor, M. Morel, A. Straathof, F. Suurenbroek, & W. van Winden (Eds.), Laboratorium Amsterdam: werken, leren, reflecteren (pp. 78-88). THOTH.
-
Werken aan een toekomst
Bos, E., Verheul, R., & de Bruijn, T. (2017). Werken aan een toekomst: Eventhands Empowert kwetsbare jongeren. De psycholoog, 52(4), 34-41.
-
Sociaal ondernemerschap: een inleiding voor onderzoek en onderwijs
Hogenstijn, M., Meerman, M., Bos, E., Abu Ghazaleh, N., & Sander, J. (2016). Sociaal ondernemerschap: een inleiding voor onderzoek en onderwijs. Hogeschool van Amsterdam.
-
Voortgangsrapportage 2016 FLO - CL Dapperbuurt
Bos, E., Brinkhuijsen, A., Huijghe, E., & van Vliet, P. (2016). Voortgangsrapportage 2016 FLO - CL Dapperbuurt. Hogeschool van Amsterdam.
-
Music
Bos, E. (2016). Music: playful power for the personal and the political. In S. Trienekens, & C. Groot (Eds.), Age included: on music, generations, diversity, and freedom (pp. 52-66). SWP.
-
Collaborative learning in communities
Huber, M., Bos, E., & de Kreek, M. (2016). Collaborative learning in communities. Abstract from 6th International conference on sociology and social work , Zwolle, Netherlands.
-
Socialer met muziek
Bos, E. (2015). Socialer met muziek. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. http://www.socialevraagstukken.nl/socialer-met-muziek/
-
Subsidies voor kunst en cultuur van grote sociale waarde
Bos, E. (2015). Subsidies voor kunst en cultuur van grote sociale waarde. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/09/01/subsidies-voor-deelname-aan-kunst-en-cultuur-van-grote-sociale-waarde/
-
Leidraad huiskamergesprek over de toekomst van ouder worden
de Kreek, M., Bos, E., & Leeuwerke, J. (2015). Leidraad huiskamergesprek over de toekomst van ouder worden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Culturele en Sociale Dynamiek.
-
Twee oren en één mond
Bos, E. (2015). Twee oren en één mond: op zoek naar nieuwe woorden en wegen in een veranderend sociaal cultureel domein. HVA Publicaties. http://hva.mediamission.nl/Mediasite/Play/018d115cb16a4de3b5bc3db5693e58ff1d
-
Vangst huiskamergesprekken over de toekomst van ouder worden in Noord-Holland
Bos, E., de Kreek, M., & Kwekkeboom, R. (2015). Vangst huiskamergesprekken over de toekomst van ouder worden in Noord-Holland: een pilotstudie van 13 huiskamergesprekken. Hogeschool van Amsterdam.
-
Adviescommissie hoger sociaal agogisch onderwijs wil het onmogelijke
Bos, E., & van Vliet, P. (2014). Adviescommissie hoger sociaal agogisch onderwijs wil het onmogelijke: dossier: toekomst hoger speciaal onderwijs. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. http://www.socialevraagstukken.nl/site/2014/04/17/adviescommissie-hoger-sociaal-agogisch-onderwijs-wil-het-onmogelijke/
-
Overheid moet zich bezinnen op eigen kracht
Bos, E., & van Vliet, P. (2014). Overheid moet zich bezinnen op eigen kracht. Web publication or website http://www.socialevraagstukken.nl/site/2014/02/15/overheid-moet-zich-bezinnen-op-eigen-kracht/
-
Waarom het maar niet wil lukken…
Bos, E. (2013). Waarom het maar niet wil lukken…: Rijksbeleid en uitvoeringspraktijk voor cultuur en immigranten 1980-2004. Beleid en Maatschappij, 40(3), 251-271.
-
Brede opleiding sociaal werk is te eenzijdig
Metz, J., Bos, E., & van der Heijden, E. (2012). Brede opleiding sociaal werk is te eenzijdig. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. http://www.socialevraagstukken.nl/site/2012/07/02/brede-opleiding-sociaal-werk-is-te-eenzijdig/
-
Beleid voor cultuur en immigranten: rijksbeleid en uitvoeringspraktijk 1980-2004
Bos, E. (2011). Beleid voor cultuur en immigranten: rijksbeleid en uitvoeringspraktijk 1980-2004.