Centre for Economic Transformation | CET
Dr. F.B.I. Situmeang (Frederik)
Associate Professor in AI and Data Driven BusinessFrederik Situmeang is Associate Professor gespecialiseerd in AI en Data-Driven Business aan de Faculteit Business en Economie van de Hogeschool van Amsterdam. Met een interdisciplinair perspectief verkent Frederik het dynamische snijvlak tussen informatica en managementwetenschappen, waarbij hij zich richt op hoe opkomende technologieën bedrijfspraktijken en besluitvorming transformeren.
Frederik levert een belangrijke bijdrage aan het Lessen-consortium, waar hij een essentiële rol speelt in de ontwikkeling van een conversatie-AI-agent. Zijn werk binnen dit project omvat gebruikersinteractieontwerp, domeinaanpassing, systeemuitlegbaarheid en kennisintegratie, gericht op het vergroten van de toegankelijkheid en aanpasbaarheid van AI-gedreven communicatietools.
Daarnaast coördineert Frederik samen met de Lector het Data/AI-onderzoeksteam bij het Center of Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. Het onderzoeksteam richt zich op sociale media en online consumentbetrokkenheid, AI-adoptie en AI-compliance, en verbindt academische inzichten met praktijkgerichte industriepartnerschappen.
Naast zijn werk aan de Hogeschool van Amsterdam is Frederik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en onderhoudt hij een internationale samenwerkingsrelatie met het Del Institute of Technology in Indonesië, gericht op het bevorderen van internationale samenwerking in AI- en datagedreven onderzoek en onderwijs.
-
Effects of app pricing structures on product evaluations
Wolkenfelt, M. R. J., & Situmeang, F. B. I. (2020). Effects of app pricing structures on product evaluations. Journal of Research in Interactive Marketing, 14(1), 89-110. https://doi.org/10.1108/JRIM-11-2018-0141
-
Empowered by Innovation: Unravelling Determinants of Idea Implementation in Open Innovation Platforms
Situmeang, F., Loke, R., de Boer, N., & de Boer, D. (2019). Empowered by Innovation: Unravelling Determinants of Idea Implementation in Open Innovation Platforms. In S. Hammoudi, C. Quix, & J. Bernardino (Eds.), DATA 2019 - Proceedings of the 8th International Conference on Data Science, Technology and Applications (Vol. 1, pp. 289-295). (DATA 2019 - Proceedings of the 8th International Conference on Data Science, Technology and Applications). SCITEPRESS Digital Library. https://doi.org/10.5220/0007948602890295
-
Final report
van Winden, W., Kras, N., Situmeang, F., de Boer, D., & Weltevreden, J. (2018). Final report: D3 “assessing the external perceptions about the entrepreneurial ecosystem of AMP and the key variables to work on”. Hogeschool van Amsterdam, CAREM.
-
There are More Behind the Stars: Mining Latent Dimensions and Customer Perceptions of Innovativeness from Online Review Texts
Situmeang, F., & Zhang, Z. (2018). There are More Behind the Stars: Mining Latent Dimensions and Customer Perceptions of Innovativeness from Online Review Texts. Academy of Management Global Proceedings, Surrey(2018). https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amgblproc.surrey.2018.0029.abs
-
Would It Hurt to be Feminine? An Investigation of the Effects of Female Leads and Gender Specific Traits on the Enjoyment of Blockbuster Movies
Rouwendaal, P., Situmeang, F., & Napitupulu, L. (2018). Would It Hurt to be Feminine? An Investigation of the Effects of Female Leads and Gender Specific Traits on the Enjoyment of Blockbuster Movies. Academy of Management Global Proceedings, Surrey(2018). https://journals.aom.org/doi/10.5465/amgblproc.surrey.2018.0030.abs
-
New Product Performance
Situmeang, F. B. I., Leenders, M. A. A. M., & Wijnberg, N. M. (2017). New Product Performance: and the benefit of periodically changing the relative influence balance between marketing and R&D. Journal of Business and Industrial Marketing, 32(1), 179-190.
-
The grass is not always greener
Situmeang, F., & Napitupulu, L. A. (2017). The grass is not always greener: the consequences of risk-taking behavior in the movie industry. Proceedings and membership directory - Academy of Management, 2017(1). https://doi.org/10.5465/AMBPP.2017.16671abstract