Centre for Economic Transformation | CET

De stad als klaslokaal en onderzoekslab - Ervaringen en dilemma’s

Hoger-onderwijsinstellingen zien ‘de stad’ steeds meer als een interessante leer- en onderzoeksomgeving, vol met boeiende vragen en uitdagingen. Tegelijkertijd zijn stedelijke beleidsmakers en andere urban stakeholders op zoek naar manieren om studenten en onderzoekers te betrekken bij hun strategieën, beleid en praktijk. Hoe komen de stad, onderwijs en onderzoek samen? Er gebeurt al van alles, maar hoe werkt deze samenwerking eigenlijk, en hoe kan het beter?

In deze publicatie onderzoeken we de stedelijke betrokkenheid van studenten, docenten en onderzoekers aan de Hogeschool van Amsterdam. We beschrijven een aantal concrete cases waar HvA en stedelijke beleidsmakers elkaar vinden. We gaan op zoek naar mogelijke synergieën, maar ook naar conflicten, uitdagingen en dilemma’s die zich voordoen daar waar de Stad en de HvA samenwerken.

Urban Management

De HvA staat midden in de metropool Amsterdam. Vanuit die verbondenheid ontwikkelde de HvA het arrangement Urban Management, een samenwerkingsverband tussen de faculteiten Business en Economie, Maatschappij en Recht en Techniek. Urban Management streeft er naar om complexe grootstedelijke vraagstukken gezamenlijk en multidisciplinair aan te pakken. Onderzoekers, docenten, studenten, bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties werken samen in projecten die een bijdrage leveren aan een betere stad. In Urban Management vullen onderwijs, onderzoek en de praktijk elkaar aan.

Referentie Winden, W. (red.) (2013) De stad als klaslokaal en onderzoekslab. Ervaringen en dilemma's. Amsterdam: Urban Management Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  CAREM 29 oktober 2013

Publicatiedatum

okt 2013

Auteur(s)

Martha Meerman
Esther Havekort
Hannah Simonse

Publicaties: