Social Media in de Detailhandel
ProjectHet aantal consumenten en bedrijven dat (intensief) gebruik maakt van social media sites zoals Twitter, Hyves, Facebook, YouTube en LinkedIn groeit nog steeds exponentieel.
Toch is er nog weinig kennis beschikbaar over de adoptie van social media door bedrijven en de relatie tussen het gebruik van deze online platformen door bedrijven en hun (potentiële) klanten. Onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen hebben een bijdrage geleverd aan het opvullen van deze kennisleemte door het gebruik van social media door (web)winkels en consumenten in kaart te brengen.
Methode
Op basis van contentanalyse onder ruim 5.600 winkels en webwinkels is het gebruik van de volgende social media sites in kaart gebracht: Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube, weblogs, Twitter en Fora. Daarnaast zijn ruim 800 Nederlanders middels een online enquête ondervraagd naar onder meer het gebruik van social media sites en het volgen van bedrijven via deze online platformen.
Publicaties
- Social media in retail in kinderschoenen
- Meer dan zes op de tien webwinkels actief op social media
- Social Media in de detailhandel
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met lector Jesse Weltevreden.