Motieven om te bieden op mega sport evenementen
ProjectNajaar 2012 trok de Nederlandse regering een streep door het plan om in 2016 eventueel te besluiten om een bid uit te brengen voor de Olympische Spelen in Nederland. De discussie en plannen riepen de vraag op waarom Nederlandse sportbestuurders en politici zo graag grote sportevenementen naar Nederland willen halen.
In dit project, in samenwerking met Marcel van den Berg (Universiteit Utrecht), is onderzoek gedaan naar de economische en politiek-economische motieven om een bid uit te willen brengen. Hierbij hebben we ook gebruik gemaakt van eerdere ervaring met het bid voor het wereldkampioenschap voetbal, waar Nederland in 2010 een bid voor heeft uitgebracht.
Dit heeft tot dusverre geresulteerd in twee Engelstalige working papers:
- Marcel van den Berg, Michiel de Nooij (2013) The bidding paradox: why economists, consultants and politicians disagree on the economic effects of mega sports events but might agree on their attractiveness. Utrecht School of Economics. Tjalling C. Koopmans Research Institute Discussion Paper Series 13-09. The ambition to host mega sports events is (or can be) perfectly justifiable with various arguments. The most persistently used argument is the supposed financial or direct economic gain for the host economy, of which the compelling body of evidence is discouraging. This implies that the justification for hosting should come from a different, broader economic angle. This paper provides a critical discussion of the myriad of economic and frequently intangible effects that could be put forward in the public debate preceding the submission of a bid. Paradoxically, most of these effects are not, or infrequently employed in public debates.
- Michiel de Nooij, Marcel van den Berg (2013) The bidding paradox: why rational politicians still want to bid for mega sports events. Utrecht School of Economics. Tjalling C. Koopmans Research Institute Discussion Paper Series 13-08. This paper discusses reasons why politicians still favor hosting mega events despite the discouraging evidence regarding their financial benefits: (1) early political enthusiasm, (2) tying side-projects to the bid to raise political support, (3) biased reading of history, (4) the winners curse, (5) redistribution and lobbying, (6) a media bias in favor of hosting and (7) boosting happiness and pride of residents. Bringing happiness to the people might be a valid reason for hosting a mega event, however, economists are yet insufficiently capable of capturing this effect. Moreover, alternative explanations for political support cannot be deemed invalid ex ante.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Michiel de Nooij of het lectoraat Amsterdamse Kenniseconomie.