Centre for Economic Transformation | CET

BESTAAT DE ACCOUNTANT OVER 10 JAAR NOG?

DOE EN DENK MEE DOOR AAN TE SLUITEN ALS STRATEGISCH PARTNER BIJ HET ONDERZOEK ACCOUNTANT 3.0.

Project

Zeer waarschijnlijk bestaat de accountant over 10 jaar niet meer in de vorm waarin we die nu kennen. De snelle verandering van regelgeving, digitalisering en automatisering van administraties, standaardisering van werkzaamheden en een vraag naar het verlenen van proactief advies, hebben als gevolg dat er een keur aan andere vragen bij de MKB ondernemer en zijn accountant wordt neergelegd. Bijvoorbeeld op het gebied van dienstverlening, advies en assurance.

De accountant als ketenregiseur

VERANDERENDE BEHOEFTEN

De meeste accountantskantoren zijn zich er van bewust dat verandering nodig is binnen hun dienstverlening, maar weten niet waar te beginnen. Om op deze veranderende behoeften in te kunnen spelen dienen accountantskantoren nieuwe vormen van betekenis te vinden, nieuwe processen in gang te zetten die aan de ene kant veel ruimte geven tot particulier initiatief, maar die aan de andere kant ook voldoende transparant dienen te zijn.

Het MKB is gebaat bij goed functionerende kleinere accountantskantoren. Zij zijn een spin in het web, hebben een regiofunctie en grote accountantskantoren zijn vaak veel te duur. Het MKB heeft een regisseur nodig in deze tijden van snelle veranderingen: ze vragen om een goed gequipeerde MKB-accountant.

Door technologie ontstaan nieuwe vormen van transparantie en verantwoording, te ontwikkelen en te combineren met pro-actief advies van accountantskantoren. Er zijn echter vele vormen van nieuwe dienstverlening. Deze vormen passen op dit moment niet per definitie bij de dynamic capabilities van de meeste kantoren. De accountants die er nu werken zijn er niet voor opgeleid en de processen in de kantoren sluiten niet aan op de nieuwe technologische mogelijkheden en nieuwe informatievragen

HET ONDERZOEK

In het najaar 2016 willen de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht het onderzoeksproject ‘Accountant 3.0, met nieuwe technologie naar een betere dienstverlening’ onderzoekssubidieaanvraag indienen bij het Regieorgaan SIA. Het onderzoek richt zich op de eisen waaraan de nieuwe accountant moet voldoen, welke business- of verdienmodellen daarbij passen en hoe nieuwe (technologische) competenties het beste hun weg kunnen vinden naar de opleidings- en scholingsinstituten. De onderzoeksresultaten bieden inzicht in de competenties voor toekomstige accountants en geven handvatten voor de bijscholing van huidige accountants.

MEEDOEN ALS STRATEGISCH PARTNER BIJ HET ONDERZOEK

Doe en denk mee door aan te sluiten als strategisch partner bij het onderzoek Accountant 3.0.

Heeft u affiniteit met het onderzoeksthema en wilt u bij ons onderzoek worden betrokken? Meld u zich dan aan als strategisch partner. Samen met u willen wij graag het onderzoek vormgeven, uitvoeren en tot een succes maken. U kunt bijvoorbeeld via de volgende vormen meedoen:

A) Sponsoring-partnership: u stelt een bepaald bedrag beschikbaar. Dit bedrag wordt uitsluitend besteed aan het onderzoek.

B) Mentor-Partnership: u verklaart zich bereid om vanaf het najaar 2016 één of meerdere stageplekken of afstudeerplaatsen aan te bieden. Bij een stage werkt de stagiaire 20 weken mee en werkt tegelijkertijd aan een opdracht die aansluit bij dit onderzoek. Bij een afstudeerstage doet de student gedurende twintig weken onderzoek naar een voor uw organisatie relevant vraagstuk dat aansluit bij dit onderzoek. Uw bijdrage bestaat dan uit het begeleiden van de student.

C) Activity-partnership: u neemt deel aan bepaalde onderzoeksactiviteiten zoals het verzamelen van onderzoeksdata, het analyseren van onderzoeksdata, distributie en marketing van het op te leveren rapport.

D) Full-strategic partnership: u neemt een actieve rol in bij de bepaling van de definitieve onderzoeksvragen in combinatie met de uitvoering van onderzoeksactiviteiten en/of sponsoring activiteiten.

E) Anders: u kunt ook op een andere dan bovengenoemde manier bij het onderzoek worden betrokken. Wij komen graag met u in contact om de samenwerkingsmogelijkheden te bespreken.

CONTACT

Wilt u meer informatie over het onderzoek en/of in gesprek over eventueel partner worden in het onderzoek, kunt u contact opnemen met een onze contactpersonen in de lijst links weergegeven.

Gepubliceerd door  CAREM 11 juli 2024

Project Info