Open Education Week: Waarom is open onderwijs belangrijk?
6 mrt 2023 07:54 | HvA BibliotheekOpen Education Week (dit jaar van 6 tot en met 10 maart) is een jaarlijks terugkerende week waarin door docenten, onderwijsondersteuners, beleidsmakers, bibliotheekmedewerkers, activisten en andere enthousiastelingen aandacht wordt gevraagd voor open onderwijs. Steeds meer docenten maken gebruik van open education omdat ze hiermee tijd kunnen besparen. Wat is open onderwijs? En wat doet de Bibliotheek om open education te bevorderen?
Het vergroten van de toegankelijkheid van kennis
Digitalisering gaat samen met belangrijke vraagstukken rondom toegankelijkheid en copyright. Kun je informatie of kennis claimen? Of is het iets dat vrijelijk beschikbaar zou moeten zijn? Deze vragen zijn ook binnen het onderwijs enorm relevant. Open onderwijs gaat in essentie dan ook om het vergroten van de toegankelijkheid van onderwijs en onderwijsmaterialen.
Meer tijd voor docenten
Open leermiddelen, waaronder gratis e-learnings en open studieboeken, zijn in opkomst. Cruciaal is dat materialen waarop auteursrecht rust via een open licentie zijn vrijgegeven of tot het publieke domein behoren. Docenten kunnen deze uitwisselen en hergebruiken, waardoor ze veel tijd kunnen besparen. Bovendien kan de kwaliteit van het onderwijs door peer feedback op open leermiddelen worden verbeterd.
Workshops over open education
Door docenten te ondersteunen bij het zoeken en vinden van open leermiddelen die ze in hun colleges of lesmateriaal kunnen delen en hergebruiken, dragen bibliotheken een steentje bij aan toegankelijkheid en kwaliteit van kennis. De komende maand biedt de Bibliotheek 2 workshops aan HvA-docenten over open leermiddelen. In de workshop Op zoek naar open leermiddelen op 20 maart krijgen docenten tips over hoe ze open leermiddelen kunnen vinden en toepassen in de les. In de workshop Open textbook maken op 6 april gaan docenten aan de slag met zoeken en de basisprincipes van het maken van vrij toegankelijke open studieboeken.
Nationale aanpak Open Leermiddelen
In 2022 is door hoger onderwijsinstellingen, waaronder de HvA en de UvA, op landelijk niveau een nationale aanpak voor Digitale en Open Leermiddelen overeengekomen. Daarnaast is het programma Npuls van start gegaan. Onderdeel van de nationale aanpak is een efficiënter en toegankelijker systeem voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben.