HvA Bibliotheek

Ontdek het Verhaal Achter Keti Koti in de HvA Bibliotheek

Posterexpositie Keti Koti: Een Reis door de Geschiedenis

Tentoonstelling

Hoe is Keti Koti uitgegroeid tot het levendige feest dat het vandaag de dag is? Wat ging eraan vooraf en hoe zou deze herdenkingsdag er in de toekomst uit kunnen zien?

Keti Koti, een feestdag die ook in Nederland wordt gevierd, herdenkt de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 in Suriname en de Nederlandse Antillen. Het is een dag die niet alleen van belang is voor de Surinaamse en Antilliaanse geschiedenis, maar ook voor de Nederlandse geschiedenis. Het is cruciaal dat we dit verhaal vertellen: aan studenten, docenten, onderzoekers, bewoners en iedereen die meer wil weten. Onze geschiedenislessen hebben dit verhaal vaak niet verteld, maar in de maand juni brengen wij hier verandering in binnen de HvA Bibliotheken.

Expositie

De poster expositie Keti Koti vertelt het verhaal aan de hand van 12 posters met citaten, tekstfragmenten en afbeeldingen. Het merendeel van het materiaal is afkomstig uit de collecties van de HvA en UvA. Met dank aan onze collega’s van Allard Pierson, The Black Archives en het Sesi community centre.

En meer...

Daarnaast zijn er mannequins aangekleed met traditionele kotomisi's en hoofddoeken, en diverse voorwerpen gerelateerd aan het slavernijverleden en Keti Koti. Een displaymeubel met fysieke boeken en QR-codes naar digitale bronnen biedt een uitgebreide toegang tot informatie over dit onderwerp. En is er een Libguide [link] ontwikkeld met meer informatie over de tentoonstelling, Keti Koti, activiteiten in de stad, podcast en meer.

Kom je langs?

📅 10 juni - 5 juli

🎯 Bibliotheeklocaties:

• Wibauthuis (WBH) - posterexpositie, klederdracht en boeken

• Dr. Meurerhuis (DMH) - posterexpositie, klederdracht en boeken

• Corry Tendeloohuis (CTH) posterexpositie, klederdracht en boeken

• Amsterdam Fashion Institute (AMFI) klederdracht en boeken

• Nicolaes Tulphuis (NTH) posterexpositie en boeken

⏰ Bekijk de openingstijden per locatie

💰 Gratis toegang

Deze expositie is samengesteld door een toegewijde projectgroep, bestaande uit Tijmen van Iterson, Patsy Cabenda, Sergio Felter, Raymon Middelbos en Susan Wagenmans.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan de libguides via deze link.

Gepubliceerd door  HvA Bibliotheek 2 juli 2024

Startdatum 10 jun