Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence
Mirka Janssen is lector Bewegen in en om School (BioS) aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO). Zij studeerde in 2005 zelf af aan de ALO en werkte als vakleerkracht bewegingsonderwijs in het primair onderwijs en als opleidingsdocent in het mbo (Sport en Bewegen).
Sinds 2007 werkt Mirka als opleidingsdocent bij de ALO. Zij behaalde de masters Bewegingswetenschappen (2008) en Epidemiologie (2011). In 2014 promoveerde zij bij de Vrije Universiteit Amsterdam (VUmc) met een proefschrift over het schoolpleinprogramma PLAYgrounds. Dit programma is doorontwikkeld voor de praktijk en opgenomen als erkende interventie in de landelijke database van effectieve interventies.
Daarna werkte Mirka Janssen als senior onderzoeker aan meerdere onderzoeksprojecten en als opleidingsdocent bij de ALO. Vanaf 2017 gaf zij leiding aan het lectoraat Bewegingswetenschappen van Huub Toussaint en volgde zij de cursus Pedagogisch Leiderschap (NIVOZ). In 2018 werd Mirka benoemd tot persoonlijk lector, een interne tenuretrack tot lector. In 2021 volgde de officiële benoeming tot lector van het lectoraat Bewegen in en om School (BioS).
De huidige focus van het lectoraat is de veranderende rol van de vakleerkracht bewegingsonderwijs en die van de docent Lichamelijke Opvoeding in het gezond opgroeien van kinderen en jongeren. Het onderzoek van het lectoraat BioS draagt bij aan de gezamenlijke missie met het werkveld: ‘alle kinderen leren goed bewegen, bewegen met plezier en bewegen regelmatig’. We moeten ervoor zorgen dat bewegen het nieuwe normaal wordt en niet als bijzaak wordt gezien!
- Dynamische Schooldag
- MoveWise – Optimaliseren kindertherapeutische zorg en samenwerking Amsterdamse scholen
- Met een glimlach de gymles uit
- Living Lab de Spelende Mens
- Samen bewegen: diversiteit en inclusie in de gymles
- Een systemische blik op de Gezonde Motorische Ontwikkeling van kinderen in Amsterdam
- VMBO Sportlab
- Partnerschap met ouders in de ontwikkeling van kinderen met een motorische achterstand
- Evaluatie van de cultuursensitieve leefstijlinterventie Simpel Fit!
- Urban Sports
- Invloed corona op motorische ontwikkeling basisschoolkinderen
- Ontrafelen persoonlijke- en omgevingsfactoren van invloed op Gezond Opgroeien
- Dynamische Schooldag door Digitale Middelen (DSDM)
- Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek
- Meer bewegen, beter bij de les?
- Oog van de Meester
- Openbare ruimte als klaslokaal
- ALO en PABO in Beweging
- Wat bewegen beweegt
- Oudercontact gezonde leefstijl in peuteropvang
- PRESCHOOL@HEALTHYWEIGHT
- SALVO