Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence
Centre for Market Insights
Faculteit Business en Economie
De toepassing van Artificiële Intelligentie op de beroepspraktijk van marketing en retail wordt steeds groter. Denk aan de inzet van AI om de voorkeur van iedere klant te kunnen voorspellen. Of service robots en chatbots die het menselijk klantcontact overnemen.
Hoewel de potentie van AI voor marketing- en retailprofessionals onmiskenbaar groot is, weten veel organisaties nog niet hoe ze de mogelijkheden die AI biedt (optimaal) kunnen benutten. Dit geldt vooral voor organisaties in het midden- en kleinbedrijf. Het Centre for Market Insights (CMI) wil een bijdrage leveren aan het vergroten van kennis en vaardigheden op het gebied van AI, data science en data-driven marketing.
Het CMI is het onderzoekscentrum van het cluster Marketing, Sales & Trade en het lectoraat Digital Commerce van de Faculteit Business en Economie. Binnen het CMI wordt onderzoek gedaan naar de adoptie van innovatieve technologieën, de gevolgen daarvan voor bestaande business modellen en het vertalen van (big) data naar ‘actionable insights’.
Experts op het gebied van data science en machine learning zijn aan het CMI verbonden. Het lectoraat is goed gepositioneerd binnen het werkveld van de marketing en retail. Zo wordt samengewerkt met diverse brancheorganisaties en landelijke onderzoek- en actieprogramma’s, zoals Thuiswinkel.org , de branchevereniging voor data driven marketing , ShoppingTomorrow en de Nationale Retailagenda .
Maar wat doet het CMI dan concreet?
De ontwikkelingen binnen AI en Data Science gaan razendsnel en de toepassingen beïnvloeden alle beroepen en sectoren - in meer of mindere mate - waarvoor de HvA opleidt. Om studenten AI-ready het werkveld in te sturen, is het van belang dat docenten zich eveneens bijscholen in de technologie. Daarom heeft het CMI samen met het Centre of Expertise Applied AI een docenttraining ontwikkeld. Docenten leren meer over de verantwoorde toepassingen van AI in hun werkveld en kunnen deze kennis zodoende overbrengen aan hun studenten.
Het mkb Digitaliseringsoffensief draagt bij aan de kennis en kunde van ondernemers op het gebied van kansen (gebruik van data, online marketing, sales en automatisering), risico's (veilig ondernemerschap) en het gebruik van digitale tools. Het project richt zich in de regio Groot-Amsterdam op minimaal 30.000 mkb-bedrijven. Het CMI helpt het mkb met de eerste stappen van digitalisering (onder meer ontwikkelen van een zelfscan en online trainingen). Het consortium waaraan het Centre of Expertise Applied AI deelneemt, bestaat verder uit MKB Amsterdam en Ready to Scale (onder leiding van Stichting THE Startup Network). De gemeente Amsterdam heeft de deal geïnitieerd.
De Hogeschool van Amsterdam (HvA), Hogeschool Rotterdam (HR) en Hogeschool Utrecht (HU) hebben een SPRONG-subsidie van Regieorgaan-SIA ontvangen, waarmee ze samen met 25 partners uit de praktijk een infrastructuur kunnen opbouwen voor een krachtige onderzoeksgroep. Een groep die regionaal en nationaal wordt (h)erkend als hét centrum voor praktijkgericht onderzoek op het gebied van Responsible Applied AI. Startpunt van het traject is de (door-)ontwikkeling van drie hybride leeromgevingen, waarvan het CMI het eerste AI-lab is met een leeromgeving rond retail.
Benieuwd wat het Centre for Market Insights voor jou kan betekenen? Ben je op zoek naar bijvoorbeeld een (afstudeer-)opdracht, minor of stage? Of wil je als bedrijf/organisatie graag met het center samenwerken? Neem dan contact op met: