Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence

AI: Nuttig hulpmiddel of destructief voor het onderwijs?

Interview met Bert Bredeweg

26 jun 2024 12:13 | Applied Artificial Intelligence

Deze maand richten we ons op AI in het onderwijs. We spraken met Bert Bredeweg, Hoogleraar Wetenschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam en universitair hoofddocent bij het Instituut voor Informatica aan de Universiteit van Amsterdam, over zijn visie op AI in het onderwijs, de snelle opkomst van generatieve AI, en wat er volgens hem nodig is om gezamenlijk mee te gaan in deze ‘heuse’ technologische revolutie!

Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen bij de implementatie van AI in het onderwijs?

Bert : Ik heb het idee dat we in de omgang met generatieve AI nog een beetje onze weg moeten vinden. Het is belangrijk om leerlingen gemotiveerd te houden om zelf te blijven leren, terwijl we ook optimaal gebruik willen maken van AI om processen te versnellen. AI kan docenten helpen materialen sneller en efficiënter te maken, en voor leerlingen bestaat het risico dat ze afhankelijk worden van AI. We zouden het onderwijs zo kunnen inrichten dat leerlingen blijven groeien en leren, ondanks de beschikbaarheid van AI-tools.

Welke praktische toepassingen van AI in het onderwijs ziet u als het meest veelbelovend?

Bert: AI biedt docenten tijdswinst en verhoogt de kwaliteit van hun lesmateriaal. Voor studenten kan AI als een interactieve tool dienen, die feedback geeft en is aangepast aan hun leerproces. AI kan fungeren als een cognitieve mentor die ondersteuning biedt, hulp en advies geeft, zonder het werk voor te kauwen.

Bert, u heeft veel ervaring met gamification. Welke rol ziet u voor gamification in het onderwijs?

Bert: Gamification en game-based learning zijn twee verschillende benaderingen. Bij gamification verhoog je de motivatie van leerlingen door bijvoorbeeld punten te geven en hen een leider van de game te maken. Game-based learning gaat een stap verder: het integreert leerstof en vaardigheden in één game. Dit kan zeer effectief zijn als het goed wordt uitgevoerd.

Zijn scholen klaar om met AI aan de slag te gaan?

Bert: Scholen zijn geïnteresseerd in technologie en vernieuwing, maar zijn ook praktisch ingesteld. Leraren willen bijvoorkeur iets dat direct bruikbaar is. Als nieuwe tools eenvoudig te implementeren zijn en bijdragen aan de les, staan ze open voor verandering. Wordt het te ingewikkeld, dan neemt de motivatie om nieuwe tools te gebruiken vaak af. Leraren zouden ondersteuning moeten krijgen in AI en hoe hiermee om te gaan, zodat zij zelf goed de aard snappen en begrijpen hoe de tool werkt.

U heeft gewerkt aan kwalitatief redeneren en duurzaamheid. Hoe kan AI worden ingezet om complexe vraagstukken in het onderwijs aan te pakken?

Bert: Docenten kunnen niet iedereen voortdurend individueel begeleiden bijvoorbeeld vanwege de grootte van de klassen. AI kan taken automatiseren zoals oefeningen met de leerling doen en het geven van feedback, waardoor de docent zich kan richten op persoonlijk contact en begeleiding. AI kan gepersonaliseerde feedback geven terwijl leerlingen kennis creëren in interactieve media, wat leerlingen helpt inzicht te krijgen in hoe dingen werken.

Wat vindt u van de snelle opkomst van generatieve AI?

Bert: Nieuwe gereedschappen zijn inherent aan menselijke vooruitgang, en de snelheid van generatieve AI is enorm. Het nieuwste van het nieuwste trekt veel aandacht, maar we moeten de rust vinden die nodig is voor duurzame vooruitgang. Ik hoop dat we een balans vinden tussen de kracht van AI en de waarde van de mens.

Wat is iets dat u aankomende studenten wilt meegeven?

Bert: Leuke vraag! Het is belangrijk om je breed te oriënteren en de tijd te nemen naast je studie ook andere vakgebieden te verkennen zoals filosofie, informatica en geschiedenis. De focus moet liggen op brede ontwikkeling en het leren van diverse perspectieven om met verschillende brillen te kunnen kijken naar deze AI wereld. Daarnaast is het denk ik mooi om te leren van het verleden. Dat klink wellicht wat saai maar in onze geschiedenis liggen veel antwoorden die we nu heel goed kunnen spiegelen aan het heden.

Oorspronkelijk gepubliceerd en geschreven door Amsterdam AI.