Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence

Duidelijke TAAL en PLAYSAFE ontvangen RAAK-subsidie

Subsidie voor onderzoeksprojecten over praktisch toepasbare AI-oplossingen.

27 mei 2024 13:39 | Applied Artificial Intelligence

Overheidsinformatie omzetten in begrijpelijke taal met AI en AI als monitoringstool voor knieblessures bij het vrouwenvoetbal. Deze twee projecten, onderdeel van het lectoraat Responsible IT en het Smart Health and Vitality Lab van de Hogeschool van Amsterdam, hebben een RAAK-publiek-subsidie toegekend gekregen. Regieorgaan SIA honoreerde in totaal 17 onderzoeksvragen.

Met het project ‘Duidelijke TAAL: Teksten van Ambtenaren met AI meer Leesbaar’ wordt de overheid ondersteund bij het verantwoord inzetten van AI. Overheidsinformatie, zoals teksten op websites en in brieven, is voor een grote groep moeilijk te begrijpen. Taalmodellen zoals ChatGPT kunnen hier uitkomst bieden, door dit soort teksten automatisch te herschrijven en te vereenvoudigen. In samenwerking met de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool Rotterdam, ontwikkelt het lectoraat Responsible IT met Duidelijke TAAL criteria waaraan AI moet voldoen zodat het verantwoord kan worden gebruikt. Daarnaast bepaalt het de mate waarin een AI-oplossing aan deze criteria voldoet.

Vrouwenvoetbal is in de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen. Het aantal knieblessures is in aantal niet achtergebleven. Vooral het aantal voorstekruisband (ACL-) blessures met heftige langetermijneffecten is toegenomen. Project PLAYSAFE onderzoekt en evalueert de potentie van de nieuwe op kunstmatige intelligentie gebaseerde technologie bij het monitoren van spelers en het verbeteren van blessurerisico’s. Ook kijkt het project naar de integratie van deze technologie in de reguliere trainingspraktijk.