Over WRITIC
De HvA biedt 2 WRITIC cursussen aan. Het WRITIC-cursusaanbod bestaat uit: WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma.
Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om mee te doen op school, voor de cognitie en het leren lezen en spellen. Veel kinderen ontwikkelen schrijfmoeilijkheden met negatieve gevolgen voor hun schoolprestaties en zelfvertrouwen. Met het WRITIC-assessment en groepsprogramma kun je schrijfmoeilijkheden vroegtijdig voorkomen.
Wat is WRITIC?
De Writing Readiness Inventory In Tool (WRITIC) is een nieuw occupation-based meetinstrument dat vaststelt of kleuters van vijf of zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep 3. Het WRITIC-assessment is ontwikkeld om in kaart te brengen of oudste kleuters startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Het WRITIC-groepsprogramma is een 10-weken programma voor oudste kleuters die op basis van het WRITIC-assessment nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven.
Aanbod WRITIC-cursussen
1. WRITIC-assessment - cursus - 1 dag
De Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) is een taakgericht meetinstrument dat je afneemt in de klas en dat vaststelt of kleuters van vijf en zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep 3. Tijdens deze eendaagse cursus wordt informatie gegeven over de achtergrond, ontwikkeling en inhoud van de WRITIC. Het afnemen en interpreteren van de WRITIC wordt uitgebreid geoefend. Daarnaast krijg je informatie over advies en interventie.
2. WRITIC-groepsprogramma - cursus - 1 dag
Het WRITIC-groepsprogramma is ontwikkeld voor oudste kleuters die op basis van de WRITIC-assessment nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Dit programma vindt plaats in de klas en wordt gegeven door een kindertherapeut of een gespecialiseerde leerkracht. De cursus bestaat uit één dag en daarbij besteden we veel aandacht aan het ‘waarom’, het ‘hoe’ en het ‘wat’ van het groepsprogramma.
Wat deelnemers zeggen over onze WRITIC-cursussen:
'De cursus het WRITIC-assessment heeft een gestructureerde opbouw. Met een goede afwisseling tussen theorie en praktijk en je krijgt een goed beeld van de mogelijkheden van WRITIC.'
'We hebben als ergotherapeuten binnen de (neuro)motorische kinderrevalidatie heel vaak te maken met kinderen met schrijfproblemen. De cursussen zijn dus zeer toepasselijk voor onze doelgroep.'
'We gebruiken het WRITIC-testinstrument veel in de praktijk.'
Bestellen WRITIC manuals
Ben je benieuwd naar WRITIC en heb je interesse in het lesmateriaal? Het is ook mogelijk om de manual(s) los te bestellen.
Downloads voor WRITIC-assessment
- Flyer WRITIC-assessment(opent in nieuw venster)
- WRITIC-tekenboek
- WRITIC-scoreboek
- WRITIC-scoreformulier(opent in nieuw venster)
- WRITIC-scoreformulier excel(opent in nieuw venster)
- Verslag WRITIC-assessment(opent in nieuw venster)
Downloads voor WRITIC-groepsprogramma
- Flyer WRITIC-groepsprogramma(opent in nieuw venster)
- Stroomschema Startklaar voor schrijven(opent in nieuw venster)
- Informatiebrief WRITIC-groepsprogramma voor scholen(opent in nieuw venster)
- Informatiebrief met toestemmingsformulier WRITIC-groepsprogramma voor ouders(opent in nieuw venster)
- Verslag WRITIC-assessment(opent in nieuw venster)
- Verslag WRITIC-groepsprogramma(opent in nieuw venster)
- PowerPoint Ouderbijeenkomst WRITIC-groepsprogramma(opent in nieuw venster)
- WRITIC doeboek(opent in nieuw venster)
- WRITIC diploma voor leerlingen(opent in nieuw venster)
Downloads fijne motoriek
- Het scoreformulier Timed-TIHM en 9-HPT(opent in nieuw venster)
- De normgegevens (opent in nieuw venster)
- Checklijst fijne motoriek
Artikelen over WRITIC
- van Hartingsveldt, M.J., P. B.M. Aarts, I. J.M. de Groot, and M. W.G. Nijhuis-Van Der Sanden. 2011. "Standardized tests of handwriting readiness: a systematic review of the literature."(opent in nieuw venster) Developmental Medicine and Child Neurology 53 (6):506-15. doi: 10.1111/j.1469-8749.2010.03895.x.
- van Hartingsveldt, M.J., E.H.C. Cup, I.J.M. de Groot, and M.W.G. Nijhuis‐van der Sanden. 2014. "Writing Readiness Inventory Tool in Context (WRITIC): Reliability and convergent validity."(opent in nieuw venster) Australian occupational therapy journal 61 (2):102-109.
- van Hartingsveldt, M.J., E.H.C. Cup, J.C.M. Hendriks, L. de Vries, I.J.M. de Groot, and M.W.G. Nijhuis-van der Sanden. 2015. "Predictive validity of kindergarten assessments on handwriting readiness."(opent in nieuw venster) Research in developmental disabilities 36:114-124.
- van Hartingsveldt, M.J., L. de Vries, E.H.C. Cup, I.J.M. de Groot, and M.W.G. Nijhuis-van der Sanden. 2014. "Development of the Writing Readiness Inventory Tool in Context (WRITIC)." (opent in nieuw venster) Physical & occupational therapy in pediatrics 34 (4):443-456.
- Haberfehlner, H., L. de Vries, E.H.C. Cup, I.J.M. de Groot, and M.W.G. Nijhuis-van der Sanden, and M.J. van Hartingsveldt. 2023. "Ready for handwriting? A reference data study on handwriting readiness assessments.“(opent in nieuw venster) Plos ONE 18(3): e0282497.
- Delgado, P., Melo, F., de Vries, L., Hartingsveldt, M., & Matias, A. R. (2023). Translation, Cross-Cultural Adaptation, and Psychometric Properties of Writing Readiness Inventory Tool in Context (WRITIC)(opent in nieuw venster) Children, 10(3), 559.