Samenwerken werkt

Een symposium over de uitdagingen van jonge mensen met een lvb op de arbeidsmarkt

Evenement

Voor veel jongvolwassenen met een lichte verstandelijke beperking (lvb) is het vinden van een betaalde baan lastig, zeker als ze te maken hebben met psychische problemen. Welke uitdagingen hebben deze jonge mensen op de arbeidsmarkt? En welke successen en strategieën kunnen hen daarbij helpen? Hierover organiseren het lectoraat Langdurige Zorg en Ondersteuning, Cordaan en het Ben Sajet Centrum op 22 mei dit symposium op de HvA Amstelcampus.

Vooraanstaande sprekers en experts uit het veld delen deze middag hun kennis en ervaring. Met in het plenaire programma o.a. Prof. Dr. Jaap van Weeghel (emeritus hoogleraar Rehabilitatie en Participatie aan Tilburg Universiteit), Aart Bertijn (Beleidsadviseur VGN), Moniek Voermans (PhD-kandidaat Tilburg University en Programmamanager Langdurig Herstel / regiebehandelaar, Novadic-Kentron) en Dr. Gabe de Vries (Projectmanager werk en dagbesteding, Cordaan).

Workshops

Ook zijn er verschillende workshops, waaronder die van HvA-onderzoeker Stefanie van Zal en een ervaringsdeskundige van Buro Ervaringskracht. Zijn geven een inleiding in de trainingsmodule 'lvb op werk'. Deze module bevat informatie over het herkennen van en omgaan met lvb op de werkplek. Er worden in samenspraak met de deelnemers handige en praktische ondersteuningstips uitgewisseld.

Deelname

Helaas is het maximum aantal deelnemers bereikt. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Locatie

Het symposium vindt plaats in de Kohnstammzaal op de 9e verdieping van het Kohnstammhuis.

Langdurige Zorg en Ondersteuning

De onderzoeksgroep Langdurige Zorg en Ondersteuning (LZO) richt zich op het versterken en onderhouden van de kwaliteit van leven bij een langdurige behoefte aan zorg en ondersteuning. Een belangrijk aandachtspunt van het lectoraat is de rol van de professionals: wat moeten zij doen (en wat laten) om mensen met een langdurige zorgvraag goed te kunnen ondersteunen?

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 16 mei 2024

Startdatum 22 mei